HOV - Westtangent
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2019.0057754 |
---|---|
Beschikbaar gesteld krediet | € 2.422.700 |
Programma | HOV Westtangent |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 2025 |
Projectomschrijving
De gemeente Haarlemmermeer verbetert samen met Vervoerregio Amsterdam (VRA), Schiphol Real Estate (SRE), gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland (PNH), de Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn (HOV) Westtangent tussen Amsterdam-Sloterdijk en het busstation Schiphol Noord. Het project bestaat uit vervanging van de Ringvaartbrug bij de Oude Haagseweg, een vrijliggende busbaan op een talud, een nieuw viaduct over de A9, fietsonderdoorgangen bij het golfterrein en bij knooppunt A4/A9. Het doel is een verbeterde efficiëntie door rijtijdwinst en kostenbesparing voor de busexploitatie, met een traject dat korter is dan het huidige en beperkte kruising met ander verkeer.

Figuur 21
Tussen de samenwerkende partners is overeengekomen de kosten voor de voorbereiding te dragen. Gemeente Haarlemmermeer verzorgt conform VRA-afspraken de voorbereiding van dit project en is projectleider.
Op basis hiervan heeft de raad op 14 november 2019 het Voorbereidingskrediet Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding Westtangent (2019.0057754) geautoriseerd. Het krediet wordt gedekt door van de VRA, SRE en de gemeente Amsterdam te ontvangen bijdragen.
Actuele ontwikkelingen
Het Definitief Ontwerp (DO) en het Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen (UAV GC) contract zijn intussen afgerond. De realisatie-overeenkomst is in een afrondende fase waarbij aan de hand van de informatie uit het DO en de opdrachtbrief uit 2019, met afspraken voor samenwerking tussen de belanghebbenden, een verdeling wordt gemaakt voor de financiële bijdragen en beheerafspraken.
Het Go besluit zal uiterlijk eind tweede kwartaal van 2021 worden genomen door de gemeenteraad. We sluiten daarmee de ontwerpfase af en starten de uitvoeringsfase.
Uit de studie voor koppeling van het fietspad aan het nieuwe viaduct over de A9, is gebleken dat dit technisch en ruimtelijk niet inpasbaar/haalbaar is. De maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) voor twee fietstunnels bij de Schipholweg en de invloed van beide ingrepen op het fietsnetwerk is afgerond en wordt in maart 2021 aan de Metropoolregio Amsterdam (MRA) zuid aangeboden voor advies.
Kansen en risico’s
In het Bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatieplan (BLVC plan) wordt rekening gehouden met een mogelijk langere doorlooptijd voor verwijdering en vervanging van de brug over de Ringvaart dan de oorspronkelijk geplande vier maanden. Bij de aanbesteding zal met de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) criteria, nadrukkelijk op tijdelijke maatregelen ter voorkoming van financiële tegenvallers als gevolg hiervan, worden beoordeeld. SRE heeft aangegeven dat zij de bijdrage aan dit project, als gevolg van de coronacrisis, bij voorkeur niet eerder dan in 2024 doen. Afrondende gesprekken over de financiële afspraken zijn rond eind maart ingepland.
Gevraagde beslissingen
Geen.
Tabel 23
HOV - Westtangent | Realisatie t/m 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Totaal krediet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) |
Investering | 1.213 | 1.210 | - | - | - | - | 2.423 |
Bijdrage derden | - | -2.423 | - | - | - | - | -2.423 |
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
1.213 | -1.213 | - | - | - | - | 0 |
Bijstelling investering | - | - | - | - | - | - | - |
Bijstelling bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - |
Bijstelling dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo bijstelling | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo na bijstelling | 1.213 | -1.213 | - | - | - | - | 0 |