Uitvoeringsprogramma mobiliteit

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2020.0000840

Beschikbaar gesteld krediet

€ 10.239.000 + € 15.297.000 restantkrediet Deltaplan bereikbaarheid
Totaal € 25.536.000

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

Nog geen einddatum bekend

Projectomschrijving

Jaarlijks wordt een Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) vastgesteld waarin de maatregelen staan die uitgevoerd worden om de doelen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer (2018.0065348) te bereiken. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie en de Onderzoeks-en Investeringsagenda Mobiliteit Haarlemmermeer 2020-2023 (2019.0034528) is het integrale beleids- en monitoringscyclus op het gebied van mobiliteit met ingang van 2020 vastgesteld. Het Deltaplan Bereikbaarheid is geïntegreerd.

Een groot deel van de ambities uit het Deltaplan Bereikbaarheid zijn nog actueel en hebben zich vertaald in de mobiliteitsvisie en de investeringsagenda met de volgende ambities:

  • vrijheid van bewegen en vrijheid om een vervoermiddel te kiezen;
  • ruimte voor innovatie voor het ‘nieuwe bewegen’;
  • een efficiënt en flexibel mobiliteitssysteem: klaar voor de toekomst;
  • bestaande knelpunten in het netwerk oplost;
  • mobiliteit met oog voor de leefomgeving;
  • veilig bewegen;
  • evenwichtige ontwikkeling op de juiste plek, met de juiste functies. Elk knooppunt zijn eigen kleur;
  • mobiliteit in Haarlemmermeer een gedeeld belang van gemeente, regio, Rijk en het bedrijfsleven;
  • faciliteren van schone en stille mobiliteit.

Figuur 24 

De gemeente heeft een uitdagende opgave ten aanzien van verkeer en vervoer. Mobiliteit is van vitaal belang voor het functioneren van Haarlemmermeer. We zijn nu een goed bereikbare gemeente. Of het nu per auto, fiets, openbaar vervoer of een combinatie van vervoerswijzen is, de waardering voor de verbindingen is hoog. Dat is een groot goed wat mede zorgt voor de economische slagkracht van deze gemeente én de aantrekkelijkheid van onze gemeente voor haar inwoners.

Het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020/2021 (2020.0000840) is het eerste uitvoeringsprogramma onder de vlag van de mobiliteitsvisie. Met dit eerste uitvoeringsprogramma Mobiliteit programmeren we op het gebied van mobiliteit en geven aan welke concrete maatregelen we gaan nemen in 2020 en 2021.

Actuele ontwikkelingen

Projecten binnen het Uitvoeringsprogramma mobiliteit zijn regelmatig aan verandering onderhevig. Zo is vanuit het budget voor de bereikbaarheid van Haarlemmermeer-West de aanpassing van het kruispunt Rijnlanderweg / Bennebroekerweg opgepakt. Deze maatregel is nodig om vooruitlopend op de opwaardering van de (Nieuwe) Bennebroekerweg de woningbouw in Nieuw-Vennep en Hoofddorp-Zuid mogelijk te maken. Ook voor de ontsluiting van Hoofddorp-Noord is nu beter zicht op de benodigde maatregelen. Voor de ontsluiting van de woningbouw aan de zuidrand van Hoofddorp dient de N520 afgewaardeerd te worden. Het lijkt erop dat de bouwgrondexploitatie hiervoor voldoet. Door het niet doorgaan van Primavera krijgt de aansluiting op de A4 Oost inclusief de rotonde op de Tijmweg een andere insteek. We onderzoeken nu wat de mogelijkheden van deze aansluiting zijn om de aansluiting van de A4 West te ontlasten en zo vooruitlopend of in samenhang met op de opwaardering van de (Nieuwe) Bennebroekerweg de doorstroming te verbeteren.

De coronacrisis heeft ons op veel punten op achterstand gezet, metingen kunnen niet verricht worden en inspraaktrajecten verlopen moeizaam, onder andere de evaluatie van de capaciteit van de rotonde in de Deltaweg en de 30 km/uur inrichting in Badhoevedorp ondervinden hier hinder van.

Ook zien we dat we bij het Meerjarenperspectief Investeringen najaar 2020 wat te pessimistisch zijn geweest. Voor veel projecten is het budget naar achteren geschoven. Dat is niet altijd terecht. Belangrijkste project hierin is de fietsverbinding Snelfietsroute Hoofddorp-Schiphol-Aalsmeer bij de Hoek, dat dit jaar al in de uitvoering komt.

Daarnaast zien we kansen de verkenning naar het fietspad Lincolnpark op te pakken. Voor deze duurzame woonwijk betekent nu reeds inzetten op duurzame bereikbaarheid dat de onderbouwing van het bestemmingsplan robuuster wordt.

Een belangrijke tegenslag hebben bij het snelfietspad Haarlem – Amsterdam (F200) waar nog geen geld was opgenomen voor de uitvoering. Dit wordt binnen het de begroting van het UPM opgelost door de maatregelen voor verkeersveiligheid in het kader van de Network Safety Index te temporiseren. Dit laatste is mogelijk doordat ook het onderzoek naar de Network Safety Index vertraging heeft opgelopen.

Kansen en risico’s

Gesprekken over de aansluiting van nieuwbouwwijken op provinciale wegen worden gevoerd met de provincie Noord-Holland in het kader van de Netwerkstudie. Dit geeft ons een goede ingang om de noodzaak van de ontsluiting in het grotere kader te plaatsen.

Voor Pionier-Bolsterrein is een rijksbijdrage ontvangen die ook de infrastructuur omvat. Op deze infrastructuur kan dus een versnelling worden gezet.

Betaald parkeren bij de P&R Halfweg leidt waarschijnlijk tot verlichting van de parkeerdruk in de omgeving. In het UPM 2022 wordt voorgesteld om dit budget voor andere projecten te gaan inzetten. Wanneer blijkt dat het betaald parkeren onvoldoende effect heeft zal in een later stadium opnieuw budget worden aangevraagd.

Ten aanzien van het openbaar vervoer maken wij ons zorgen over de reizigersaantallen die als gevolg van de coronacrisis flink achterblijven bij de planning. Dit heeft enorme financiële consequenties waardoor de Vervoerregio Amsterdam nu een transitieplan opstelt om naar de toekomst toe een robuuste situatie te creëren. Een bijdrage van het Rijk is daarbij noodzakelijk.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met de verdeling van het krediet over de jaarschijven 2021 tot en met 2024.
  2. In te stemmen met de verhoging van de investering met € 350.900 als gevolg van een correctie bij de Jaarstukken 2020. Het betreft een herrubricering, meer ontvangen subsidie.
Tabel 26 

Uitvoeringsprogramma mobiliteit 2020

Realisatie t/m 2020

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Totaal krediet

(bedragen x € 1.000)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7 = 1+2+3+4+5+6)

Investering

-

4.055

11.757

3.800

3.800

-

23.412

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

-1.946

-7.282

-3.800

-3.800

-

-16.828

-

2.109

4.475

-

-

-

6.584

Bijstelling investering

-

1.531

-5.556

175

4.200

-

351

Bijstelling bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Bijstelling dekking reserve

-

-1.727

6.431

-855

-4.200

-

-351

Saldo bijstelling

-

-196

876

-680

-

-

-

Saldo na bijstelling

-

1.914

5.351

-680

-

-

6.584