Vervanging Sloterbrug
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2012.0070647 Uitvoeringsprogramma 2013 Deltaplan Bereikbaarheid |
---|---|
Beschikbaar gesteld krediet | € 3.475.000 € 6.400.000 (nog krediet aanvragen) |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31-12-2024 |
Projectomschrijving
De gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam willen de verkeersveiligheid en doorstroming van de Sloterbrug tussen Badhoevedorp en Amsterdam verbeteren. De huidige brug is te smal, wordt als verkeersonveilig ervaren en belemmert de verkeersdoorstroming. Beide gemeenten willen door het vernieuwen van de brug de verkeerssituatie op en in de directe nabijheid van de brug verbeteren. Hierdoor wordt het verkeersveiliger voor met name de fietser en voetganger en verbetert de doorstroming voor de automobilist en het openbaar vervoer.

Figuur 22
De afspraken over de vervanging van de Sloterbrug en daarmee samenhangende verkeers- en openbare ruimte maatregelen, alsmede het vastleggen van afspraken over eigendom, beheer en onderhoud van de nieuwe Sloterbrug zijn vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Sloterbrug van 17 juli 2018 (2018.0044707).
De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer dragen ieder 50% van de projectkosten van het project bij, minus de subsidietoekenning van de Vervoerregio Amsterdam, onder voorbehoud van goedkeuring beide gemeenteraden.
Actuele ontwikkelingen
De plannen van Amsterdam, bekend onder de noemer ‘Autoluw Sloten’, maken daar onderdeel van uit. We hebben met de gemeente Amsterdam de afspraak gemaakt dat de oplossingsrichtingen voor deze opgaven ook worden beoordeeld op het effect dat ze hebben op de verkeersstromen in Badhoevedorp. De verwachting is nu dat in het derde kwartaal van 2021 inspraak over de voorgestelde oplossingen zal plaatsvinden in Amsterdam.
Met de gemeente Amsterdam hebben we afgesproken de Nota van Uitgangspunten Sloterbrug inclusief onze reactie op de zienswijzen parallel aan de uitwerking van het project Autoluw Sloten in besluitvorming te brengen. Naar verwachting zal dit meteen na het zomerreces van 2021 zijn. De uitvoering aan de nieuwe brug start in het vierde kwartaal van 2024. Een jaar later is vervolgens de oplevering.
De Vervoerregio Amsterdam heeft aangegeven haar bijdrage voor het project te zien als één derde van de benodigde projectkosten. Naar verwachting in het tweede kwartaal van 2021 ronden we het proces af voor een geactualiseerde kostenraming van het project. Op basis daarvan vragen we de Vervoerregio Amsterdam bestuurlijk hun gereserveerde bedrag bij te stellen. Bij het aanbieden van de Nota van Uitgangspunten Sloterbrug aan de gemeenteraad en de gemeenteraad van Amsterdam voegen we de geactualiseerde raming en reactie van de Vervoerregio Amsterdam toe.
In onderstaande tabel is een weergave gedaan van de volledige investering. Dit is nodig om alle kapitaallasten voor de toekomst goed in beeld te hebben. Het totaal verleende krediet bedraagt tot op dit moment € 3,475 miljoen. Aanvullende kredietaanvragen zullen in de loop van de tijd volgen.
Kansen en risico’s
Geen.
Gevraagde beslissingen
- In te stemmen met de verdeling van het krediet over de jaarschijven 2021 tot en met 2025.
Tabel 24
Vervanging Sloterbrug | Realisatie t/m 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Totaal krediet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) |
Investering | 631 | 432 | 150 | 800 | 7.862 | - | 9.875 |
Bijdrage derden | - | -688 | -150 | -800 | -4.762 | - | -6.400 |
Dekking reserve | - | - | - | - | -3.100 | - | -3.100 |
631 | -256 | - | - | - | - | 375 |
Bijstelling investering | - | -170 | 113 | -538 | -7.062 | 7.657 | - |
Bijstelling bijdrage derden | - | 613 | 75 | 725 | 4.687 | -6.100 | - |
Bijstelling dekking reserve | - | - | - | - | 3.100 | -3.100 | - |
Saldo bijstelling | - | 444 | 188 | 188 | 725 | -1.544 | - |
Saldo na bijstelling | 631 | 188 | 188 | 188 | 725 | -1.544 | 375 |