Doorfietsroute De Hoek

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2012.0070647/ Rv 2022.0001024/ Rv 2022.0002610

Geautoriseerd krediet

€ 6.200.000

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

1-7-2025

Projectomschrijving

In de regio wordt steeds meer en verder gefietst. Deze positieve ontwikkeling willen wij verder stimuleren door het verbeteren van de fietsinfrastructuur en het faciliteren van de groei van het gebruik van elektrische fietsen en deelfietsen. De mobiliteitsvisie stelt daarom voor op onze belangrijkste routes voor woon-werk- en woon-schoolverkeer snelfietsroutes te realiseren. Dit zijn kwalitatief hoogwaardige fietsroutes met een grote capaciteit.

De metropolitane snelfietsroute tussen Hoofddorp en Uithoorn is één van de snelfietsroutes die wij willen realiseren. Een metropolitane fietsroute is een fietsroute tussen steden, waarbij de fiets als alternatief vervoermiddel wordt gebruikt voor de auto. Wij hebben ons gecommitteerd om het gedeelte langs bedrijventerrein de Hoek aan te leggen.

Aangezien de verharding geheel wordt vernieuwd is het ook voor de hand liggend om in de ondergrond de kabels en leidingen te beschouwen. Dit, om te voorkomen dat de verharding over 10 of 20 jaar weer opengebroken moet worden. In dat kader zal een nieuwe riolering onder de Oude Kruisweg worden aangelegd en zal een gedeelte van de bestaande verharding die verouderd is, worden vernieuwd. Verder wordt door PWN, waterleidingbedrijf Noord-Holland, een nieuwe hoofdwaterleiding aangelegd, een distributieleiding vernieuwd en worden door andere nutsbedrijven diverse data en elektraleidingen gelegd. Door werk met werk te maken worden veel kosten bespaard.

Actuele ontwikkelingen

In januari 2023 heeft de raad het krediet voor de uitvoering van het project geautoriseerd. We hebben de omgeving op de hoogte gesteld van de werkzaamheden en staan in contact met de bedrijven waarvan de in- en uitritten aan het project grenzen. Daarnaast hebben we diverse voorbereidende werkzaamheden getroffen. De aannemer neemt het contact en de planning over. Naar verwachting zal de aannemer in augustus met het grote werk beginnen. In het MPI najaar 2022 was voorzien dat het werk in 2023 zou kunnen worden afgerond. Nu we meer zicht krijgen op de uitvoering voorzien we echter dat het project gefaseerd moet worden uitgevoerd. Dit heeft onder andere te maken met het borgen van de bereikbaarheid en ook de combinatie van verschillende partijen en aannemers die verschillende volgtijdelijke werkzaamheden zullen oppakken. Daarom hanteren we nu een latere realisatiedatum.

Kansen en risico’s

Tijdens de werkzaamheden bestaat de kans op het risico dat zogenaamde niet-gesprongen explosieven (NGE) worden gevonden. Bij vondst van een NGE worden de werkzaamheden vertraagd en kunnen de projectkosten hoger uitvallen. De kosten inzake NGE-onderzoek kunnen voor een groot deel (circa 70%) verhaald worden bij het Rijk.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.

Tabel 21

(bedragen x € 1.000)

Realisatie t/m 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027 e.v.

Totaal

Realisatie 2023

Realisatie % 2023

Realisatie % totaal

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

762

5.484

-

-

-

-

6.246

97

2%

14%

Bijdrage derden

-

-2.840

-

-

-

-

-2.840

-

-

-

Dekking reserve

-

-1.175

-

-

-

-

-1.175

-

-

-

Saldo investering

762

1.469

-

-

-

-

2.231

97

Bijstellingen

Investering

-

-4.484

4.138

300

-

-

-46

Bijdrage derden

-

1.078

-1.078

-

-

-

-

Dekking reserve

-

1.175

-1.175

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-2.231

1.885

300

-

-

-46

Saldo investering

762

-762

1.885

300

-

-

2.185