Fietsverbinding knooppunt Badhoevedorp
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2015.0044337/ Rv 2014.0000880 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 3.730.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31-12-2023 |
Projectomschrijving
De A9 bij Badhoevedorp is omgelegd. Hierdoor is de weg uit het dorp verdwenen. Met het verleggen van de A9 bij Badhoevedorp is er ruimte ontstaan om een fietsverbinding te realiseren tussen Badhoevedorp en de Nieuwe Meer. Tijdens een participatieronde hebben inwoners van Badhoevedorp hun wens uitgesproken om deze fietsverbinding te realiseren. Deze fietsverbinding is ook in het Masterplan Badhoevedorp Centrum (2008) opgenomen. De verbinding zorgt ervoor dat een belangrijke ontbrekende schakel in het regionale fietsnetwerk wordt gerealiseerd. Het betreft een aansluiting van het Lint op een regionale fietsverbinding. De fietsverbinding bestaat uit twee fases. De eerste fase is de onderdoorgang in de A4 en de fietstunnel die in het klaverblad A4/A9 zijn aangelegd. De tweede fase voorziet in de aanleg van de resterende onderdelen van de fietsverbinding. Op 19 mei 2022 is dit fietspad geopend en op 27 september 2022 heeft het de naam “A9om!pad” gekregen (2022.0001954).

Actuele ontwikkelingen
De tweede fase, een tweerichtings fietspad van 3,5 meter breed over een lengte van 950 meter door het nieuwe knooppunt A4/A9 tussen de Dellaertlaan en de Koekoekslaan in Badhoevedorp, is ook gereed. We hebben op 27 oktober 2022 een aanvraag voor het vaststellen van de subsidie (€ 797.484) ingediend bij de Vervoerregio Amsterdam. Op 9 december 2022 hebben we het vaststellingsbesluit ontvangen van de Vervoerregio Amsterdam. De subsidie is vastgesteld op € 797.484 (bijdrage derden).
In 2023 wordt de fietsverbinding in beheer genomen. Het is de verwachting dat het project in het tweede kwartaal van 2023 kan worden afgesloten.
Kansen en risico’s
Er zijn geen noemenswaardige risico's. Het project wordt binnen het gevoteerd krediet uitgevoerd en naderhand wordt het fietspad in beheer genomen.
Gevraagde beslissingen
Geen.
Tabel 14
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 e.v. | Totaal | Realisatie 2023 | Realisatie % 2023 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) | |
Investering | 2.578 | 1.153 | - | - | - | - | 3.730 | 4 | 0% | 69% |
Bijdrage derden | -2.307 | -424 | - | - | - | - | -2.730 | - | - | 84% |
Dekking reserve | -308 | -692 | - | - | - | - | -1.000 | - | - | 31% |
Saldo investering | -37 | 37 | - | - | - | - | 0 | 4 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | - | - | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo investering | -37 | 37 | - | - | - | - | 0 |