Hoofddorp-Noord AM Locatie
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2019.0027574/ Rv 2021.0000843/ Rv 2022.0000071/ Rv 2022.0002244 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 4.694.000 |
Programma | Ruimtelijke Ontwikkeling |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Jurgen Nobel |
Einddatum project | 31-12-2027 |
Projectomschrijving
Het plan 'Het Nieuwe Noord' is opgesteld in lijn met de in 2019 opgestelde Ontwikkelstrategie en de daaraan ten grondslag liggende gemeentelijke structuurvisies. Het past en maakt deel uit van de Versnellingsopgave Woningbouw, waar de gemeente zich ook in regionaal verband aan heeft verbonden. Er is sprake van transformatie van leegstand op een bestaand bedrijventerrein naar gemengd wonen. Het is een substantieel deel van de eerste fase van transformatie van het gehele gebied Hoofddorp-Noord, mogelijk gemaakt met een maatwerk verkeersoplossing vooruitlopend op de toekomstige omlegging van de N201.
Er wordt in grote lijnen voldaan aan het gemeentelijke woon- en parkeerbeleid, kleine afwijkingen daarvan zijn op grond van maatwerk gerechtvaardigd en door de gemeenteraad geaccordeerd. Het plan resulteert in een nieuw hoogstedelijk woonmilieu waar op dit moment grote vraag naar is in de gemeente en de regio. Dit hoogstedelijke milieu heeft het ook mogelijk gemaakt te komen tot een haalbare ontwikkeling, waarbij het gemeentelijke kostenverhaal nagenoeg volledig heeft kunnen plaatsvinden. Met de ontwikkelende partij Evast Vastgoed B.V. is in januari 2022 een anterieure overeenkomst gesloten, waarin alle kwalitatieve, programmatische, procesmatige en financiële afspraken zijn vastgelegd en geborgd.
Het investeringsproject heeft betrekking op de aanpassing van de aansluiting van Hoofddorp-Noord op de N201. Het huidige kruispunt ter hoogte van de Hoofdweg kan het extra verkeer van de woningen niet aan om welke redenen in overleg met de provincie Noord-Holland een oplossing is uitgewerkt met een verlengde afrit, een rotonde en een parallelwegstructuur naar de Hoofdweg, die wel in voldoende afwikkelingscapaciteit voorziet. De kosten hiervan worden gedeeltelijk ten laste van deze ontwikkeling gebracht en ten dele ten laste van toekomstige transformaties. Het plan draagt bij aan de reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer.

Actuele ontwikkelingen
Het proces van het schetsontwerp van de Wijkermeerstraat verloopt conform planning. Het ontwerp voor de aansluiting N201 is aangepast, ruimtebeslag zou problemen opleveren met de draaihoek van vrachtverkeer, de alternatieve oplossing is nu schetsmatig uitgewerkt. Daarbij komt er meer ruimte in het ontwerp voor parkeervoorzieningen en toevoeging groen. Er wordt nu gewerkt aan een voorlopig ontwerp (VO).
Kansen en risico’s
Gegeven de blijvende stijgende materiaalprijzen en bouwkosten is een risico is dat het project alsnog niet binnen het bijgestelde actuele krediet gerealiseerd kan worden. In het MPI najaar 2022 was de paragraaf risico’s en kansen uitgebreider, omdat de risico’s van de gehele gebiedsontwikkeling waren meegenomen. In dit MPI worden alleen de risico's van de infra projecten weergeven, omdat de gebiedsontwikkeling zelf geen investeringsproject is.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
In verband met de hoge inflatie een aanvullend krediet beschikbaar te stellen van € 229.000 en de bijbehorende kapitaallasten te dekken uit de stelpost indexatie investeringen.
Tabel 22
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 e.v. | Totaal | Realisatie 2023 | Realisatie % 2023 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) | |
Investering | 131 | 780 | 2.405 | 1.221 | 157 | - | 4.694 | 39 | 5% | 4% |
Bijdrage derden | -500 | -750 | -1.250 | -400 | -100 | - | -3.000 | - | - | 17% |
Saldo investering | -369 | 30 | 1.155 | 821 | 57 | - | 1.694 | 39 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -668 | -1.655 | 482 | 929 | 912 | - | |||
Bijdrage derden | - | 750 | - | -850 | 100 | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | 82 | -1.655 | -368 | 1.029 | 912 | - |
Saldo investering | -369 | 112 | -500 | 453 | 1.086 | 912 | 1.694 |