HOV - Westtangent/ Vervangen Oude Haagsebrug
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2019.0057754/ Rv 2020.0000840 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 3.184.700 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31-12-2024 |
Projectomschrijving
De gemeente Haarlemmermeer verbetert samen met Vervoerregio Amsterdam (VRA), Schiphol Commercial B.V. (SCBV), gemeente Amsterdam en de provincie Noord- Holland (PNH), de Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn (HOV) Westtangent tussen Amsterdam-Sloterdijk en het busstation Schiphol Noord.
In 2019 hebben partijen gezamenlijk afspraken gemaakt om de voorbereidingsfase te doorlopen op basis van een voorkeursvariant (raadsbesluit 2019.0057754). Deze voorkeursvariant bestaat op hoofdlijnen uit het vervangen van de Oude Haagsebrug over de Ringvaart en een nieuw te bouwen HOV-viaduct over de A9. Het doel was een verbeterde efficiëntie door rijtijdwinst en kostenbesparing voor de busexploitatie en meer comfort voor de reiziger, met een traject dat korter en minder bochtig is dan het huidige. In het UPM 2020-2021 is onze financiële bijdrage van € 762.000 voor dit project vastgelegd (2020.0000840).
Eerder is een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) opgesteld. Deze is begin 2022 herijkt op basis van de actueel geraamde kosten. We moeten nu rekening houden met forse prijsstijgingen. De kosten en baten zijn hierdoor uit balans geraakt: voor het nieuwe viaduct over de A9 wegen de hogere kosten niet langer op tegen de baten voor het openbaar vervoer. Hierop hebben de partijen vastgesteld dat het project volgens de voorkeursvariant op dit moment te duur is. Daarom is in het bestuurlijk overleg door de partijen gezamenlijk besloten het project nu te beperken tot alleen het vervangen van de Oude Haagsebrug over de Ringvaart. De bestaande brug over de Ringvaart is namelijk technisch in slechte staat. Het bestaande viaduct over de A9 (KW 20) blijft dienst doen voor HOV-Westtangent. Daarbij is het opdrachtgeverschap en de projectleiding overgegaan van gemeente Haarlemmermeer naar Schiphol. De gemeenteraad is met een informatiebrief tussentijds geïnformeerd over deze ontwikkelingen d.d. 21 juni 2022 (X.2022.03852).

Actuele ontwikkelingen
Onder leiding van Schiphol is in de tweede helft van 2022 een uitwerking gedaan voor alleen het vervangen van de Oude Haagsebrug over de Ringvaart. Zo is de aangepaste scope bepaald, een nieuwe planning gemaakt en de maakbaarheid van het ontwerp beoordeeld. Ook is een actuele projectkostenraming opgesteld. Op basis hiervan zijn op 12 december 2022 in een bestuurlijk overleg tussen de samenwerkende partijen afspraken gemaakt over de realisatiefase. Dit is in een Realisatie Overeenkomst (ROK) uitgewerkt en ligt bij de samenwerkende partijen voor ter vaststelling. Vooruitlopend op ondertekening van deze ROK is Schiphol met een aannemer aan de slag om het ontwerp en de voorbereidingen verder op te pakken. Zo is op 20 februari 2023 voor de omgeving een informatiemarkt georganiseerd en is een projectwebsite live gegaan (www.oudehaagsebrug.nl). Afhankelijk van de benodigde voorbereidingstijd starten de uitvoerende werkzaamheden in het najaar 2023 of medio 2024. De uitvoering duurt circa een jaar waarbij het OV en fietsers maximaal zeven maanden worden omgeleid.
In 2022 is de voorbereidingsfase van de voorkeursvariant onder leiding van ons afgesloten binnen het daarvoor beschikbare voorbereidingskrediet van € 2.422.700. Ten behoeve van de realisatiefase is vanuit het UPM 2020-2021 een bijdrage van € 762.000 gereserveerd. Dit dekt onze te leveren financiële bijdrage aan het project en de door ons te maken begeleidingskosten voor de realisatiefase. De voorbereidingsfase en de realisatiefase samen vragen zodoende een krediet van € 3.184.700.
Kansen en risico’s
De bijdrage van gemeente Haarlemmermeer is een procentuele bijdrage aan de investeringskosten van het project. Indien de projectkosten in werkelijkheid hoger uitvallen dan nu in het projectbudget voorzien dient gemeente Haarlemmermeer een aanvullende bijdrage te organiseren. Andersom geldt dat indien budget over blijft dit terugvloeit naar gemeente Haarlemmermeer.
De werkelijke investeringskosten zijn afhankelijk van de verdere werkelijke prijsstijgingen. Daarom wordt geadviseerd op de op de nu voorziene bijdrage van Haarlemmermeer aan het project een indexatie toe te passen.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
In verband met de hoge inflatie een aanvullend krediet beschikbaar te stellen van € 61.000 en de bijbehorende kapitaallasten te dekken uit de stelpost indexatie investeringen.
Tabel 18
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 e.v. | Totaal | Realisatie 2023 | Realisatie % 2023 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) | |
Investering | 2.186 | 999 | - | - | - | - | 3.185 | 16 | 2% | 69% |
Bijdrage derden | -2.423 | -0 | - | - | - | - | -2.423 | - | - | 100% |
Saldo investering | -237 | 999 | - | - | - | - | 762 | 16 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -699 | 699 | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | -699 | 699 | - | - | - | - |
Saldo investering | -237 | 300 | 699 | - | - | - | 762 |