Sloterbrug

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2012.0070647 / Rv 2014.0000880 / Rv 2012.0037724

Geautoriseerd krediet

€ 3.500.000

Nog te autoriseren krediet

€ 6.376.000

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

31-12-2027

Projectomschrijving

De gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam willen de verkeersveiligheid en doorstroming van de Sloterbrug tussen Badhoevedorp en Amsterdam verbeteren. De huidige brug is te smal, wordt als verkeersonveilig ervaren en belemmert de verkeersdoorstroming. Beide gemeenten willen door het vernieuwen van de brug de verkeerssituatie op en in de directe nabijheid van de brug verbeteren. Hierdoor wordt het verkeersveiliger voor met name de fietser en de voetganger en verbetert de doorstroming voor de automobilist en het openbaar vervoer.

De afspraken over de vervanging van de Sloterbrug en daarmee samenhangende verkeers- en openbare ruimte maatregelen, alsmede het vastleggen van afspraken over eigendom, beheer en onderhoud van de nieuwe Sloterbrug zijn vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Sloterbrug van 17 juli 2018 (2018.0044707).

De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer dragen ieder 50% van de projectkosten van het project bij, minus de subsidietoekenning van de Vervoerregio Amsterdam, onder voorbehoud van goedkeuring door beide gemeenteraden.

Actuele ontwikkelingen

Op 19 januari 2022 hebben de verantwoordelijk bestuurders van de gemeente Amsterdam en de gemeente Haarlemmermeer, als gevolg van de constatering dat de raming naar boven aangepast moet worden, besloten om het projectteam opdracht te geven voor het uitvoeren van een onderzoek naar goedkopere alternatieven. Het verbeteren van de verkeersveiligheid blijft hierbij het belangrijkste uitgangspunt. Het verbeteren van de doorstroming voor het autoverkeer wordt een minder hard uitgangspunt, maar een streven in combinatie met een alternatief voor de verbetering van de verkeersveiligheid. De raad is hierover geïnformeerd in de brief Informatie over koers Sloterbrug (X.2022.01077).

Belangrijk voor het verkennen van varianten is de status en mogelijkheden van de huidige Sloterbrug. Wanneer de huidige brug vanwege zijn technische staat op korte termijn vervangen moet worden door een zelfde maar dan nieuwe brug ontstaat een ander pallet aan mogelijkheden dan wanneer de huidige brug nog 20 of 30 jaar mee zou kunnen. In het kader van het ontwerp dat al was uitgewerkt (ontwerp dat het budget ver heeft overschreden) is onderzoek naar de status van de huidige brug nooit uitgevoerd. Immers de aanleiding was niet de technische staat van de brug maar het feit dat de situatie qua verkeersveiligheid en doorstroming verbeterd zou moeten worden. Uitkomst van de uitgebreide technische analyse van de huidige brug is dat er mogelijkheden zijn om de levensduur van de brug te verlengen door uitvoeren van groot onderhoud. De levensduur van de huidige brug kan zeker met 30 jaar worden verlengd. Dit kan door het uitvoeren van groot onderhoud op korte termijn en middellange termijn (over zeven jaar).

Diverse varianten zijn inmiddels verkend en er is een goed beeld van de mogelijkheden om de verkeersveiligheid daarbij te verbeteren. Momenteel is de variantenstudie in de afrondende fase.

De financiële consequenties zijn, lopende de variantenstudie en de te maken keuzes, nog onduidelijk. Tot nader order worden bedragen die tot op heden werden aangehouden gehanteerd waarbij de geprognosticeerde uitgaven een jaar opschuiven.

Kansen en risico’s

Door het nieuwe onderzoek naar alternatieven zullen de kosten die op het project drukken toenemen. Enerzijds vanwege de kosten voor het onderzoek naar alternatieven en anderzijds door de kostenstijgingen van bouwstoffen en lonen waaronder het project onderhevig is. Ook vanwege een langere doorlooptijd zullen de projectteam kosten stijgen.

Het is nog onzeker of en hoeveel de Vervoerregio Amsterdam gaat bijdragen. In het najaar 2023 wordt hierover meer bekend.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.

Tabel 19

(bedragen x € 1.000)

Realisatie t/m 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027 e.v.

Totaal

Realisatie 2023

Realisatie % 2023

Realisatie % totaal

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

1.086

334

250

250

7.957

-

9.876

21

6%

11%

Bijdrage derden

-143

-82

-75

-75

-6.025

-

-6.400

-

-

2%

Dekking reserve

-

-

-

-

-3.100

-

-3.100

-

-

-

Saldo investering

943

252

175

175

-1.168

-

376

21

Bijstellingen

Investering

-

-83

-

-

-2.652

2.735

-

Bijdrage derden

-

-43

-50

-50

1.511

-1.368

-

Dekking reserve

-

-

-

-

3.100

-3.100

-

Saldo bijstelling

-

-126

-50

-50

1.959

-1.733

-

Saldo investering

943

126

125

125

791

-1.733

376