Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM)
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2020.0000840 / Rv 2021.0000843 / Rv 2022.0001024 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 10.239.000 + € 15.297.000 restantkrediet Deltaplan bereikbaarheid + nieuwe projecten UPM € 1.740.000+ |
Nog te autoriseren krediet | € 8.200.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | Nog geen einddatum bekend |
Projectomschrijving
Jaarlijks wordt een Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) vastgesteld waarin de maatregelen staan die uitgevoerd worden om de doelen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer (2018.0065348) te bereiken. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie en de Onderzoeks-en Investeringsagenda Mobiliteit Haarlemmermeer 2020-2023 (2019.0034528) is het integrale beleids- en monitoringscyclus op het gebied van mobiliteit met ingang van 2020 vastgesteld. Voor de periode 2024-2027 stellen we een nieuwe investeringsagenda op. Besluitvorming in de gemeenteraad hierover is gepland in het tweede kwartaal van 2023. In 2024 integreren we de investeringsagenda met het UPM. De nieuwe investeringsagenda geeft de raad de mogelijkheid om een kader te stellen voor de uitvoeringsprogramma’s van de komende jaren. We maken daarbij onderscheid naar vijf thema’s:
Wonen
Verkeersveiligheid
(Fiets)netwerken op orde
Duurzame en slimme mobiliteit
Vergroten leefbaarheid
De mobiliteitsvisie en de investeringsagenda kennen de volgende ambities:
vrijheid van bewegen en vrijheid om een vervoermiddel te kiezen;
ruimte voor innovatie voor het ‘nieuwe bewegen’;
een efficiënt en flexibel mobiliteitssysteem: klaar voor de toekomst;
bestaande knelpunten in het netwerk oplost;
mobiliteit met oog voor de leefomgeving;
veilig bewegen;
evenwichtige ontwikkeling op de juiste plek, met de juiste functies. Elk knooppunt zijn eigen kleur;
mobiliteit in Haarlemmermeer een gedeeld belang van gemeente, regio, Rijk en het bedrijfsleven;
faciliteren van schone en stille mobiliteit.
De gemeente heeft een uitdagende opgave ten aanzien van verkeer en vervoer. Mobiliteit is van vitaal belang voor het functioneren van Haarlemmermeer. We zijn nu een goed bereikbare gemeente. Of het nu per auto, fiets, openbaar vervoer of een combinatie van vervoerswijzen is, de waardering voor de verbindingen is hoog. Dat is een groot goed wat mede zorgt voor de economische slagkracht van deze gemeente én de aantrekkelijkheid van onze gemeente voor haar inwoners.
De Uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit 2020/2021 (2020.0000840), 2022 (2021.0000843) en 2023 (2022.0000701) zijn op basis van de investeringsagenda vastgesteld en geven aan welke concrete maatregelen we gaan nemen.

Actuele ontwikkelingen
Projecten binnen het Uitvoeringsprogramma mobiliteit zijn regelmatig aan verandering onderhevig. Het Uitvoeringsprogramma mobiliteit 2023 is samen met de Voorjaarsrapportage 2022 vastgesteld. Met deze vaststelling hebben bijstelling op de eerdere Uitvoeringsprogramma’s plaatsgevonden.
Projecten binnen het Uitvoeringsprogramma mobiliteit kennen verschillende doorlooptijden en soms grote afhankelijkheden. Kostenstijgingen en beschikbare capaciteit zijn belangrijke redenen voor aanpassingen. Samenhang met andere trajecten en prioriteiten bij andere overheden spelen ook dit jaar een belangrijke rol bij de vertraging van projecten. Denk hierbij aan het project HOV SOOMR, aanpassing Cruquiusbrug, het onderzoek naar de fietsroute PARK21-Lincolnpark-centrum/station en het toegankelijk maken van bushaltes. Ook juridische procedures zorgen voor vertraging zoals bij het project tijdelijke maatregelen Rijnlanderweg/NieuweBennebroekerweg. De herinrichting Aalsmeerderweg/Beechavenue heeft een tijdje stilgelegen door onduidelijkheid over de busroute. Dit is nu opgelost.
Met de Programmabegroting 2023-2026 is een bedrag gereserveerd van in totaal € 4 miljoen voor het mobiliteitsmaatregelen. Deze zullen ingevuld worden met het UPM 2024.
Via het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) is € 1.000.000 ter beschikking gesteld aan het project Ringdijk en Ringvaart.
Kansen en risico’s
Er lopen veel gebiedsontwikkelingen binnen de gemeente. Bij deze ontwikkelingen is de ontsluiting van groot belang. Hier is aandacht voor. Al deze ontwikkelingen samen geven ook een druk op het bestaande gebied echter in het bestaande gebied is niet altijd draagvlak en begrip voor de benodigde maatregelen en tijdelijke overlast.
De rijksbijdrage voor de mobiliteitsmaatregelen voor de woningbouw in Haarlemmermeer (€ 113 miljoen) en cofinanciering door de Vervoerregio Amsterdam (VRA) en vanuit onze eigen bijdragen gaat gepaard met een afsprakenkader en zal een lange looptijd kennen. Controle houden op en sturing geven aan de voor woningbouw benodigde mobiliteitsmaatregelen is daarbij essentieel.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
Tabel 20
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 e.v. | Totaal | Realisatie 2023 | Realisatie % 2023 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) | |
Investering | 8.357 | 19.109 | 13.531 | 4.800 | 4.635 | - | 50.432 | 218 | 1% | 17% |
Bijdrage derden | -1.732 | -1.203 | -421 | - | - | - | -3.356 | - | - | 52% |
Dekking reserve | - | -7.101 | -9.370 | -800 | - | - | -17.271 | - | - | - |
Saldo investering | 6.625 | 10.805 | 3.740 | 4.000 | 4.635 | - | 29.805 | 218 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -4.148 | 3.194 | - | - | - | -954 | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | -4.148 | 3.194 | - | - | - | -954 |
Saldo investering | 6.625 | 6.658 | 6.934 | 4.000 | 4.635 | - | 28.851 |