Vernieuwing Openbare Ruimte 2021

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2020.0002697

Geautoriseerd krediet

€ 17.483.000

Programma

Kwaliteit fysieke omgeving

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marjolein Steffens-van de Water

Einddatum project

31-12-2024

Projectomschrijving

De gemeenteraad heeft op 3 december 2020 ingestemd met het raadsvoorstel ‘Kredietaanvraag Vernieuwing Openbare Ruimte (2021)’ (2020.0002697). Met dit besluit heeft de raad voor de VOR 2021 kredieten vrijgegeven voor het vernieuwen van verhardingen (wegen, fietspaden en voetpaden), civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), bomen en beplanting, watergangen (beschoeiing, duikers en stuwen) sportvelden, recreatiegebieden en begraafplaatsen. Het betreft objecten in de openbare ruimte die aan het einde van de levensduur zijn. Deze projecten worden gefaseerd uitgevoerd in de jaren 2021, 2022, 2023 en 2024.

Actuele ontwikkelingen

In onderstaande tabel wordt de stand van zaken vermeld van de projecten die vanuit VOR 2021 worden vernieuwd. Onder de tabel zijn bijzonderheden opgenomen.

Tabel 29

Project

Kern

Opdrachtfase

Voorbereiding

Utvoering

Afgerond

Verhardingen

Edisonstraat

Badhoevedorp

x

Dellaertlaan

Badhoevedorp

x

Kanaalweg, parkeerterrein, gecombineerd met de Burgemeester van Bruggenstraat (VOR 2023)

Halfweg

x

Zijkanaal F West

Halfweg

x

Alholm

Hoofddorp

x

Van den Berghlaan

Hoofddorp

x

Pax Deelproject 1

Hoofddorp

x

Rijnlanderweg fietspad

Nieuw-Vennep

x

Hoofdweg Westzijde inclusief fietsstraat

Nieuw Vennep

x

Oosterdreef, parkeerterrein

Nieuw-Vennep

x

Bijdrage snelfietsroute De Hoek

De Hoek

x

Kalorama, gecombineerd met riolering

Hoofddorp

x

Wilsonpad

Hoofddorp

x

Bennebroekerweg nabij A4

Haarlemmermeer

x

Lijnderdijk

Zwanenburg

x

Kruislaan/Fortweg, gecombineerd met riolering, bomen en beplanting

Hoofddorp

x

Parklaan/Draverslaan, gecombineerd met bomen em beplanting

Hoofddorp

x

Lijnderdijk

Lijnden

x

Kunstwerken

Beweegbare brug Weteringweg

Weteringbrug

x

Voetgangers-/fietsbrug Pater Damiaanpad

Hoofddorp

x

Voetgangers-/fietsbrug Opaallaan

Hoofddorp

x

Beweegbare brug Dennenlaan

Zwanenburg

x

fontein Kamerlingh Onneslaan

Badhoevedorp

x

Openbare verlichting

Armaturen voor LED

divere

x

Kabelnet openbare verlichting

Hoofddorp Oost, Hoofddorp Noord

x

Vervangen lichtmasten

diverse

x

Kunstwerkverlichting

diverse

Tunnelverlichting

Diverse

x

VRI's

Zeemanlaan/Sloterweg/Burgemeester Amersfoordtlaan

Badhoevedorp

x

Bomen en beplanting

Busbaan Muiderbos en Puttersbos bomen

Hoofddorp

x

Blankenstraat bomen

Hoofddorp

x

Betje Wolfstraat/Anna Blamanstraat bomen

Hoofddorp

x

Bennebroekerweg 79-81 bomen

Rijsenhout

x

Emmaplen bomen

Halfweg

x

Stationsweg bomen

Hoofddorp

x

Linquenda beplanting gecombineerd met aanleg drainage

Nieuw-Vennep

x

Kinheim Seevank beplanting gecombineerd met aanleg drainage

Zwanenburg

x

Watergangen

Vervangen beschoeiing

diverse

x

Duikers Haarlemmerstraatweg

Halfweg

x

mei 2023

Sportvelden

Schuilhoeve veld 5 en 6

Badhoevedorp

x

De Deugd veld 1

Hoofddorp

x

Overbos veld 2

Hoofddorp

x

Kikkers veld 4

Nieuw-Vennep

x

Vennep Flyers, veld 1 en 2

Nieuw-Vennep

x

Speelvoorzieningen

Vervangen diverse speelvoorzieningen

diverse

x

Begraafplaatsen

Vervangingsinvesteringen begraafplaatsen

diverse

x

Verhardingen Zijkanaal F West Halfweg

Wij hebben voorbereidingen getroffen voor de vervanging van de verhardingen van Zijkanaal F West in Halfweg. Bij de onderzoeken die wij hiervoor uitvoeren hebben wij eveneens het deel van de Houtrakkerweg tussen Zijkanaal F West en de Wethouder van Essenweg betrokken. De staat van dit deel van de Houtrakkerweg blijkt slechter te zijn dan uit eerdere inspecties naar voren was gekomen. Hiervoor is een aanvullend krediet nodig van € 140.000.

Verhardingen en bomen en beplanting Alholm Hoofddorp

Wij hebben de vervanging van de bestrating van Alholm in Hooofdorp verder voorbereid. Dit project wordt gecombineerd met het project 'vervangen verhardingen Bandholm' uit VOR 2022. Om werk met werk te maken betrekken wij ook de vervanging van de bomen en de beplanting bij het project. Hiervoor vragen wij een aanvullend krediet van € 972.000 aan. De werkzaamheden worden uitgevoerd in 2024.

Verhardingen Hoofweg Westzijde Nieuw-Vennep

Bij de vervanging van de verhardingen van de Hoofdweg Westzijde in Nieuw-Vennep wordt tevens een fietsstraat aangelegd. Hiervoor ramen wij een subsidie van € 310.000 vanuit het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid.

Verhardingen Kruislaan/Raadhuislaan/Fortweg Hoofddorp

Wij hebben gewerkt aan de voorbereiding van de vervanging van de verhardingen, gecombineerd met riolering, in de Kruislaan, Raadhuislaan en de Fortweg in Hoofddorp. De aanbesteding van de werkzaamheden is in februari 2023 gestart. De meest recente raming laat een tekort zien van € 340.000 als gevolg van hogere kosten van materialen. In dit project worden ook bomen en beplanting vervangen. Het beschikbare krediet hiervoor is verdeeld over meerdere jaarschijven. Nu het project verder vordert is beter zichtbaar in welk jaar de kredieten nodig zijn. Wij verschuiven een een krediet van € 625.000 van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2024.

VerhardingenParklaan/Draverslaan Hoofddorp

De aanbesteding van het project Parklaan/Draverslaan in Hoofddorp is in februari 2023 gestart. De meest recente raming laat een tekort zien van € 100.000 voor de vervanging van verhardingen als gevolg van hogere kosten van materialen. De looptijd van het project zal iets langer zijn, omdat de nutsbedrijven meer tijd nodig hebben voor de werkzaamheden aan kabels en leidingen. Volgens de huidige planning zijn de werkzaamheden in het eerste kwartaal van 2024 gereed.

Vervangen verhardingen

Wij verschuiven een krediet ter hoogte van € 3,076 miljoen voor de vervanging van verhardingen van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2024. Kredieten zijn verdeeld over meerdere jaarschijven. Voor enkele projecten stellen wij deze verdeling bij (Parklaan/Draverslaan, bijdrage snelfietsroute De Hoek, PAX deelplan 1). Voor andere projecten wordt het krediet verschoven omdat deze niet meer in 2023 uitgevoerd kunnen worden vanwege capaciteitsgebrek (Alholm, Van den Berghlaan).

Brug Oude Wetering Weteringbrug en brug Dennenlaan in Zwanenburg

De kredieten voor de vervanging van de brug naar Oude Wetering ter hoogte van Weteringbrug en de beweegbare brug aan de Dennenlaan in Zwanenburg zijn ontoereikend. Uit nader onderzoek is gebleken dat een veel groter deel van de bruggen vervangen moet worden dan in 2018 uit de inspectie was gekomen. Het complete aandrijvings- en bewegingsmechanisme moet worden vervangen in plaats van gereviseerd, en bovendien moet de elektronische installatie worden vervangen. Voor de brug Oude Wetering bedragen de extra kosten € 1,900 miljoen, waarvan € 385.000 veroorzaakt wordt door hogere staalprijzen en doorberekening van hogere brandstofkosten. De kosten voor de brug Dennenlaan zijn in totaal € 1,850 miljoen hoger, waarvan € 500.000 voor hogere staalprijzen en hogere brandstofkosten. Ook zijn extra tijdelijke maatregelen nodig vanwege de bereikbaarheid (verkeersmaatregelen, tijdelijk brug).

De uitvoering van de vervanging van de brug aan de Dennenlaan start in de winter van 2023/2024. De uitvoering van de vervanging van de brug Oude Wetering start in het vierde kwartaal van 2024 en duurt tot en met het eerste kwartaal van 2025. In verband met het vaarseizoen moet de vervanging in de winter plaatsvinden. De voorbereiding van de vervanging van de aandrijving van deze brug neemt meer tijd in beslag. Hierdoor resteert onvoldoende tijd voor de aanbesteding en levertijden om de vervanging in de winter van 2023/2024 uit kunnen te voeren. Als gevolg hiervan verschuift een krediet van € 500.000 van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2024.

Kansen en risico’s

Kansen

Door werk met werk te maken en VOR-projecten op elkaar en op andere projecten af te stemmen liggen kansen om de overlast voor inwoners bij de uitvoering te beperken. Bij de werkzaamheden wordt de openbare ruimte waar mogelijk klimaatadaptief ingericht en verder vergroend. Afstemming op andere projecten kan er ook toe leiden dat in voorkomende gevallen projecten verschoven worden.

Risico's

Met name als gevolg van de stijgende energie-, loon- en materiaalprijzen vallen de kosten van projecten fors hoger uit. Wij merken dat de huidige krapte op de arbeidsmarkt ervoor zorgt dat het risico is dat wij als gevolg van capaciteitsgebrek projecten moeten doorschuiven. Dat geldt niet alleen voor onze interne capaciteit. Wij vernemen dat aannemers in sommige gevallen niet inschrijven op aanbestedingen omdat zij onvoldoende capaciteit hebben. Ook blijken aannemers terughoudend te zijn bij aanbestedingen met eisen op het gebied van duurzaamheid., waardoor wij bepaalde werkzaamheden moeilijk op de markt kunnen zetten. Een andere vertragende factor kunnen werkzaamheden van de nutsbedrijven zijn. Zij voeren hun werkzaamheden vaak vooruitlopend op onze werkzaamheden uit, maar zij ondervinden eveneens capaciteitsproblemen, waardoor onze projecten kunnen vertragen. Daarnaast kan de aanwezigheid van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond bij projecten ook voor vertraging zorgen, ondanks dat wij alert zijn op de aanpak hiervan.

Gevraagde beslissingen

  1. Een aanvullend krediet van € 580.000 te verstrekken voor het vervangen van verhardingen waarvan € 440.000 als gevolg van stijging materiaalkosten, de bijbehorende kapitaallasten te dekken uit de stelpost indexatie investeringen.

  2. Een krediet van € 972.000 in jaarschijf 2024 te verstrekken voor het vervangen van bomen en beplanting.

  3. Een krediet van € 625.000 voor de vervanging van bomen en beplanting te verschuiven van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2024.

  4. Een subsidie van € 310.000 te ramen voor de aanleg van een fietsstraat op de Hoofdweg-Westzijde in Nieuw-Vennep.

  5. Een krediet van € 3,077 miljoen voor de vervanging van verhardingen te verschuiven van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2024.

  6. Een aanvullend krediet van € 1,900 miljoen + € 1,850 miljoen te verstrekken voor het vervangen van kunstwerken, waarvan € 885.000 veroorzaakt wordt door hogere staalprijzen en doorberekening van hogere brandstofkosten en de bijbehorende kapitaallasten te dekken uit de stelpost indexatie investeringen.

  7. Een krediet van € 500.000 voor de vervanging van kunstwerken te verschuiven van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2024.

Tabel 30

Kostenplaats omschrijving

Realisatie t/m 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Totaal

Realisatie 2023

Realisatie % 2023

Realisatie % totaal

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9 = 8/2)

(10= (1+8) /7)

Begraafplaatsen

96

-0

-

-

-

-

95

-

-

100%

Groen

1.614

926

-

-

-

-

2.539

-

-

64%

Kunstw./bew.brug.enz.

587

1.164

82

-

-

-

1.833

43

4%

34%

Openbare Verlichting

902

64

-

-

-

-

965

4

7%

94%

Recreatiegebieden

137

-

-

-

-

-

137

-

-

100%

Speelvoorzieningen

642

-

-

-

-

-

642

-

-

100%

Sportvelden

1.089

224

-

-

-

-

1.313

55

24%

87%

Verhardingen

2.486

5.504

750

-

-

-

8.740

196

4%

31%

Verkeerreg.inst.(VRI)

145

-

-

-

-

-

145

-

-

100%

Watergangen

205

869

-

-

-

-

1.073

5

1%

19%

Bijdrage derden

-176

30

-

-

-

-

-146

-

-

121%

Saldo investering

7.726

8.779

832

-

-

-

17.337

302

Bijstellingen

Investering

-

-4.202

4.202

-

-

-

-

Bijdrage derden

-

-

-310

-

-

-

-310

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-4.202

3.892

-

-

-

-310

Saldo investering

7.726

4.578

4.724

-

-

-

17.027