Vernieuwing Openbare Ruimte 2022
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2021.0001679 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 17.662.000 |
Programma | Kwaliteit fysieke omgeving |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marjolein Steffens-van de Water |
Einddatum project | 31-12-2025 |
Projectomschrijving
De gemeenteraad heeft op 16 september 2021 ingestemd met het raadsvoorstel ‘Kredietaanvraag Vernieuwing Openbare Ruimte 2022’ (2021.0001679). Met dit besluit heeft de raad voor de VOR 2022 kredieten vrijgegeven voor het vernieuwen van verhardingen (wegen, fietspaden en voetpaden), civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), bomen en beplanting, watergangen (beschoeiing, duikers en stuwen) sportvelden, recreatiegebieden en begraafplaatsen. Het betreft objecten in de openbare ruimte die aan het einde van de levensduur zijn. Deze projecten worden gefaseerd uitgevoerd in de jaren 2022, 2023, 2024 en 2025.

Actuele ontwikkelingen
In onderstaande tabel wordt de stand van zaken vermeld van de projecten die vanuit VOR 2022 worden vernieuwd. Onder de tabel zijn bijzonderheden opgenomen.
Tabel 31
Project | Kern | Opdrachtfase | Voorbereiding | Utvoering | Afgerond |
---|---|---|---|---|---|
Verhardingen | |||||
Graan voor Visch fase 1 (uit VOR 2019) | Hoofddorp | Afrondende fase | |||
Söderblomstraat | Hoofddorp | x | |||
Bornholm Deelplan 2 (Bandholm, aanvulling op Alholm) | Hoofddorp | x | |||
Oude Notweg + Vinkebrug, | Haarlemmerliede | x | |||
Graan voor Visch fase 2 | Hoofddorp | x | |||
Inlaagpolder 1-7 | Spaarndam | x | |||
Roekenbos | Hoofddorp | x | |||
Kunstwerken | |||||
Beweegbare brug Lisserdijk | Lisserbroek | x | |||
Voetgangers-/fietsbrug Sparresholmpad | Hoofddorp | x | |||
Voetgangers-/fietsbrug Stoholm | Hoofddorp | x | |||
Voetgangers-/fietsbrug Schoonenburgsingel | Hoofddorp | x | |||
Fietsbrug San Marco | Hoofddorp | x | |||
Voetgangers-/fietsbrug Liniepad | Hoofddorp | x | |||
Damwanden Polanenkade/Prins Hendrikkade | Halfweg | x | |||
Openbare verlichting | |||||
Kabelnet en meetverdeelkasten | Halfweg en Nieuw-Vennep West | x | |||
Armaturen door ledverlichting | Aalsmeerderbrug, Abbenes, Beinsdorp, Buitenkaag, Burgerveen, Cruquius, Leimuiderbrug, Lisserbroek, Oude Meer, Rijsenhout, Rozenburg, Schiphol-Rijk, Weteringbrug en Zwaanshoek | x | |||
Vervangen lichtmasten | diverse | x | |||
Kunstwerkverlichting en tunnelverlichting | x | ||||
Houten lichtmasten op het Burgemeester Van Stamplein | Hoofddorp | x | Mei 2023 | ||
VRI's | |||||
kruispunt 24 Hoofdweg / Noorderdreef | Nieuw-Vennep | x | |||
Bomen en beplanting | |||||
Julianastraat e.o. bomen gecombineerd met verhardingen (uit VOR 2019) | Afrondende fase | ||||
Noordrand fase 2 bomen | Nieuw-Vennep | x | |||
Roekenbos bomen gecombineerd met verhardingen | Hoofddorp | x | |||
Oude Kruisweg bomen | Cruquius | x | |||
Anna de Waalstraat bomen | Hoofddorp | x | |||
Söderblomstraat bomen en beplanting gecombineerd met verhardingen | Hoofddorp | x | |||
Hamelenburg en Giessenburg beplanting | Hoofddorp | x | |||
Cruiquiuszoom beplanting | Cruquius | x | |||
IJtochtzone bomen en beplanting | Hoofddorp | x | |||
Watergangen | |||||
Vervangen beschoeiing | diverse | x | |||
Wethouder van Essenweg, spoorwegovergang duiker (uit VOR 2019) | Halfweg | x | |||
Sportvelden | |||||
Reigers veld 4, hockey, renovatie kunstgras toplaag | Hoofddorp | x | |||
VV Kagia veld 3, voetbal renovatie kunstgras toplaag | Lisserbroek | x | |||
Sportpark Spaarndam veld 1, voetbal, renovatie kunstgras toplaag | Spaarndam | x | |||
Speelvoorzieningen | |||||
Vervangen diverse speelvoorzieningen | diverse | x | |||
Begraafplaatsen | |||||
Vervangingsinvesteringen begraafplaatsen | diverse | x |
Verhardingen Oude Notweg en Vinkebrug Haarlemmerliede
De vervanging van de verhardingen van de Oude Notweg en Vinkebrug in Haarlemmerliede is in januari 2023 van start gegaan. De weg wordt alleen vervangen en niet verbreed. Uit onderzoek naar een mogelijke verbreding en het aanleggen van een fietsstraat bleek dat de kosten hiervoor zo hoog zijn dat deze niet opwegen tegen de baten. Tevens zijn niet alle kosten subsidiabel. Om fietsers te faciliteren is er een goedkoper alternatief mogelijk dat aantakt op de snelfietsroute F200. Naar verwachting kunnen wij de werkzaamheden aan de Oude Notweg en Vinkebrug in het tweede kwartaal van 2023 afronden.
Lisserbrug Lisserbroek
De vervanging van (delen van de) Lisserbrug in Lisserbroek is gestart. De uitvoering vindt in twee fases plaats vanwege de levertijd van de elektrische installatie. De brug zelf wordt in maart 2023 weer opengesteld. De vervanging van de installatie vindt aan het einde van 2023 plaats.
Damwanden Polanenkade/Prins Hendrikkade Halfweg
Wij hebben de vervanging van de damwanden langs de waterpartij tussen de Polanenkade en de Prins Hendrikkade in Halfweg verder voorbereid. De uitvoering zal in 2023 starten. Het beschikbare krediet is onvoldoende vanwege de toevoeging van werkzaamheden voor groen, hogere staalprijzen en hogere kosten voor de uitvoering vanwege onder andere de staat van de oude woningen langs de kade. In totaal bedragen de extra kosten €2 miljoen. Hiervan is circa € 750.000 voor hogere staalprijzen. Na de vervanging en na het opnieuw aanleggen van de bestrating worden nieuwe bomen en beplanting aangelegd. De kosten hiervan bedragen € 53.000. Voor de vervanging van de damwanden langs de waterpartij tussen de Polanenkade en de Prins Hendrikkade in Halfweg verschuiven wij een deel van het krediet (€ 800.000) van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2024 om het beschikbare krediet beter af te stemmen op het verloop van de werkzaamheden.
Bomen Noordrand fase 2 Nieuw-Vennep
Bij de voorbereiding van het vervangen van de bomen langs de Noordrand in Nieuw-Vennep (fase 2) is gebleken dat de bodem onvoldoende geschikt is om bomen een goede en gezonde groeiomgeving te geven, waardoor aanvullende maatregelen nodig zijn om de grond te verbeteren. Omdat er voldoende ruimte is in dit groengebied planten we veel extra bomen om uiteindelijk een aantrekkelijk en gevarieerd groen wandel- en fietsgebied te krijgen. Daarnaast bleek een deel van de werkzaamheden niet te zijn meegenomen in de begroting. Voor dit project is een aanvullend krediet nodig van € 221.000.
Vervangen verhardingen en bomen en beplanting
Wij verschuiven een krediet ter hoogte van € 219.000 voor de vervanging van verhardingen van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2024 en een krediet € 1,483 miljoen voor de vervanging van verhardingen van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2025. Kredieten zijn verdeeld over meerdere jaarschijven. Voor enkele projecten stellen wij deze verdeling bij (Söderblomstraat, Graan voor Visch fase 2). Voor andere projecten wordt het krediet verschoven omdat deze niet meer in 2023 uitgevoerd kunnen worden vanwege capaciteitsgebrek (Roekenbos). Ook voor het vervangen van bomen en beplanting verschuiven wij een krediet van € 840.000 van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2025.
Bomen en beplanting Söderblomstraat Hoofddorp
In de Söderblomstraat in Hoofddorp worden de bomen en de beplanting vervangen, gecombineerd met de aanpak van de verhardingen. In totaal is voor deze werkzaamheden € 1.691.800 beschikbaar. Uit de voorbereiding blijken de kosten hoger dan voorzien. De oorzaak hiervan is dat er grotere delen van de verhardingen en meer bomen en beplanting moeten worden vervangen dan oorspronkelijk gedacht. Daarnaast zijn de kosten hoger door de inflatie. In totaal is een aanvullend krediet nodig van € 708.200, waarvan 75% voor extra werkzaamheden (inclusief voorbereiding) en 25% voor hogere kosten door inflatie.
Bomen en beplanting IJtochtzone Hoofddorp
In overleg met inwoners en de nabijgelegen school is de strook grond tussen de N201 (Kruisweg en de Bennebroekerweg) langs de IJtochtzone in Hoofddorp, waar het 150kV tracé is verwijderd, opnieuw ingericht. De bomen zijn inmiddels geplant. In het najaar van 2022 is hier een boomfeestdag gehouden, waarbij bomen en struiken door kinderen zijn geplant. Voorzieningen zoals een picknicktafel, een ooievaarsnest en vleermuiskasten worden nog geplaatst.
Duiker Wethouder van Essenweg, spoorwegovergang Halfweg
Op grond van onderzoeken naar de staat van de duiker nabij de spoorwegovergang in Halfweg, de bodemgesteldheid ter plaatse en overleg met het hoogheemraadschap van Rijnland blijkt dat het vervangen van de duiker door een nieuwe duiker ten noorden van de huidige duiker de beste oplossing is. De bestaande duiker, die nabij een spoorwegovergang en onder een belangrijke toegangsweg naar Sugar City ligt, wordt na afloop van de bouw van de nieuwe duiker gesloopt. Door deze werkwijze kunnen wij de doorstroming van de boezemwatergang waarborgen, zonder aanvullende maatregelen hiervoor te moeten treffen. Het hoogheemraadschap heeft aangegeven dat de duiker vergroot moet worden ten opzichte van de huidige situatie. Het aanvullend benodigde krediet voor afronding van de voorbereiding en de uitvoering bedraagt € 1,5 miljoen. De uitvoering kan naar verwachting in 2024 starten en loopt door in 2025.
Kansen en risico’s
Kansen
Door werk met werk te maken en VOR-projecten op elkaar en op andere projecten af te stemmen liggen kansen om de overlast voor inwoners bij de uitvoering te beperken. Bij de werkzaamheden wordt de openbare ruimte waar mogelijk klimaatadaptief ingericht en verder vergroend. Afstemming op andere projecten kan er ook toe leiden dat in voorkomende gevallen projecten verschoven worden.
Risico's
Met name als gevolg van de stijgende energie-, loon- en materiaalprijzen vallen de kosten van projecten fors hoger uit. Wij merken dat de huidige krapte op de arbeidsmarkt ervoor zorgt dat het risico is dat wij als gevolg van capaciteitsgebrek projecten moeten doorschuiven. Dat geldt niet alleen voor onze interne capaciteit. Wij vernemen dat aannemers in sommige gevallen niet inschrijven op aanbestedingen omdat zij onvoldoende capaciteit hebben. Ook blijken aannemers terughoudend te zijn bij aanbestedingen met eisen op het gebied van duurzaamheid, waardoor wij bepaalde werkzaamheden moeilijk op de markt kunnen zetten. Een andere vertragende factor kunnen werkzaamheden van de nutsbedrijven zijn. Zij voeren hun werkzaamheden vaak vooruitlopend op onze werkzaamheden uit, maar zij ondervinden eveneens capaciteitsproblemen, waardoor onze projecten kunnen vertragen. Daarnaast kan de aanwezigheid van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond bij projecten ook voor vertraging zorgen, ondanks dat wij alert zijn op de aanpak hiervan.
Gevraagde beslissingen
Een aanvullend krediet van € 2 miljoen te verstrekken voor het vervangen van de damwanden langs de Polanenkade en de Prins Hendrikkade in Halfweg. Hiervan is circa € 750.000 voor hogere staalprijzen, voorgesteld wordt de bijbehorende kapitaallasten te dekken uit de stelpost indexatie investeringen.
Een aanvullend krediet van € 53.000 voor het herstel van de bomen en de beplanting na afloop van de vervanging van de damwanden langs de Polanenkade en de Prins Hendrikkade in Halfweg.
Een krediet van € 800.000 voor de vervanging van de damwanden langs de Polanenkade en de Prins Hendrikkade in Halfweg te verschuiven van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2024.
Een aanvullend krediet van € 221.000 te verstrekken voor het vervangen van bomen en beplanting;
Een krediet van € 219.000 voor de vervanging van verhardingen te verschuiven van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2024 en een krediet € 1,483 miljoen voor de vervanging van verhardingen van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2025.
Een krediet van € 840.000 voor de vervanging van bomen en beplanting te verschuiven van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2025.
Een aanvullend krediet van € 708.200 te verstrekken voor het vervangen van verhardingen en bomen en beplanting, waarvan 75% voor extra werkzaamheden (inclusief voorbereiding) en 25% voor hogere kosten door inflatie waarvan de bijbehorende kapitaallasten te dekken uit de stelpost indexatie investeringen.
Een aanvullend krediet van € 1,5 miljoen te verstrekken voor het vervangen van duikers.
Tabel 32
Kostenplaats omschrijving | Realisatie t/m 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Totaal | Realisatie 2023 | Realisatie % 2023 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9 = 8/2) | (10= (1+8) /7) | |
Bew.brug Lisserdijk | 512 | 1.931 | - | - | - | - | 2.444 | 698 | 36% | 50% |
Groen | 491 | 1.705 | 481 | - | - | - | 2.677 | 89 | 5% | 22% |
Kunstw./bew.br.10 jr. | 4 | 63 | - | - | - | - | 66 | - | - | 5% |
Kunstw./bew.br.30 jr. | 213 | 211 | 211 | - | - | - | 634 | - | - | 34% |
Kunstw.P.kade damwand | 32 | 1.000 | - | - | - | - | 1.032 | 14 | 1% | 5% |
Openbare Verlichting | 1.485 | 897 | 283 | - | - | - | 2.665 | 40 | 4% | 57% |
Recreatiegebieden | - | - | - | - | - | - | - | 12 | - | - |
Sportvelden | 694 | 442 | - | - | - | - | 1.136 | 173 | 39% | 76% |
Verhardingen | 928 | 3.011 | 2.265 | - | - | - | 6.204 | 340 | 11% | 20% |
Verkeerreg.inst.(VRI) | 309 | - | - | - | - | - | 309 | - | - | 100% |
Watergangen | 162 | 167 | 167 | - | - | - | 495 | 6 | 4% | 34% |
Bijdrage derden | -49 | -150 | - | - | - | - | -199 | - | - | 25% |
Saldo investering | 4.781 | 9.275 | 3.407 | - | - | - | 17.463 | 1.373 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -3.343 | 1.019 | 2.323 | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | -3.343 | 1.019 | 2.323 | - | - | - |
Saldo investering | 4.781 | 5.932 | 4.427 | 2.323 | - | - | 17.463 |