Doorfietsroute Haarlem - Amsterdam (F200)

Algemene informatie

Raadsbesluit

RUI 17-014 (HenS)

Geautoriseerd krediet
Nog te autoriseren krediet

€ 854.584
€ 2.245.416

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

2023

Projectomschrijving

De provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Haarlemmermeer hebben afgesproken een doorfietsroute te realiseren vanaf Haarlem via Halfweg naar Amsterdam. De werkzaamheden aan de fietsroute tussen Sugar City Oost en de Osdorperweg (N200) zijn net als het deel rond de Westelijke Ontsluiting eerder opgeleverd.

Twee tracédelen dienen nog gerealiseerd te worden. Dit zijn de fietsstraat tussen de onderdoorgang bij Sugar City oost en de Westelijke Ontsluiting in Halfweg en het tracé tussen de Westelijke Ontsluiting en de Zoete Inval (Haarlem). De realisatiefase kan starten zodra middels een raadsbesluit het uitvoeringskrediet beschikbaar is gesteld. De uitvoering vindt dan plaats in het tweede helft 2022 tot en met de eerste helft 2023.

Actuele ontwikkelingen

In het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) 2022 (2021.000843) is aangegeven dat bij het project doorfietsroute Haarlem – Amsterdam (F200) een probleem was ontstaan. Voor het project was nog geen krediet aangevraagd voor de realisatie. Alsnog is in het UPM 2022 hiervoor een krediet opgenomen van € 397.630.

Door gesignaleerde hogere kosten, personele wisselingen en onzekerheden over de subsidie bijdrage is het project vertraagd. Inmiddels is een doorstart gemaakt. In het tweede kwartaal van 2022 zal een raadsvoorstel worden aangeboden. Het aan te vragen aanvullende krediet van

€ 2,1 miljoen wordt voor € 1,7 miljoen gedekt door een bijdrage van de provincie Noord-Holland, een deel gemeentelijke bijdrage middels het UPM en dekking vanuit werk met werk. De kredietaanvraag voor dit project loopt via het raadsvoorstel van het UPM 2023. Dit krediet zal worden opgenomen in het investeringsplan 2023-2026 behorende bij de Programmabegroting 2023-2026.

Kansen en risico’s

Geen tijdige besluitvorming heeft tot gevolg dat niet aan de subsidievoorwaarden wordt voldaan om de uitvoering in 2022 te starten. Hiermee vervalt een aanzienlijk deel van de dekking. Een ander risico is dat het project alsnog niet binnen het bijgestelde krediet gerealiseerd kan worden.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met het beschikbaar stellen van een extra krediet van € 400.000, in de Voorjaarsrapportage 2022, in verband met kostenstijgingen en onvoorziene kosten.

Tabel 15

(bedragen x € 1.000)

Realisatie t/m 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Totaal

Realisatie 2022

Realisatie % 2022

Realisatie % totaal

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

456

-1

-

-

-

-

455

28

-2.809%

106%

Bijdrage derden

-304

-

-

-

-

-

-304

-

-

100%

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Saldo investering

153

-1

-

-

-

-

152

28

Bijstellingen

Investering

-

-

-

-

-

-

-

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-

-

-

-

-

-

Saldo na bijstelling

153

-1

-

-

-

-

152