Doorfietsroute Haarlem - Amsterdam (F200)
Algemene informatie
Raadsbesluit | RUI 17-014 (HenS) |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 854.584 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 2023 |
Projectomschrijving
De provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Haarlemmermeer hebben afgesproken een doorfietsroute te realiseren vanaf Haarlem via Halfweg naar Amsterdam. De werkzaamheden aan de fietsroute tussen Sugar City Oost en de Osdorperweg (N200) zijn net als het deel rond de Westelijke Ontsluiting eerder opgeleverd.
Twee tracédelen dienen nog gerealiseerd te worden. Dit zijn de fietsstraat tussen de onderdoorgang bij Sugar City oost en de Westelijke Ontsluiting in Halfweg en het tracé tussen de Westelijke Ontsluiting en de Zoete Inval (Haarlem). De realisatiefase kan starten zodra middels een raadsbesluit het uitvoeringskrediet beschikbaar is gesteld. De uitvoering vindt dan plaats in het tweede helft 2022 tot en met de eerste helft 2023.
Actuele ontwikkelingen
In het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) 2022 (2021.000843) is aangegeven dat bij het project doorfietsroute Haarlem – Amsterdam (F200) een probleem was ontstaan. Voor het project was nog geen krediet aangevraagd voor de realisatie. Alsnog is in het UPM 2022 hiervoor een krediet opgenomen van € 397.630.
Door gesignaleerde hogere kosten, personele wisselingen en onzekerheden over de subsidie bijdrage is het project vertraagd. Inmiddels is een doorstart gemaakt. In het tweede kwartaal van 2022 zal een raadsvoorstel worden aangeboden. Het aan te vragen aanvullende krediet van
€ 2,1 miljoen wordt voor € 1,7 miljoen gedekt door een bijdrage van de provincie Noord-Holland, een deel gemeentelijke bijdrage middels het UPM en dekking vanuit werk met werk. De kredietaanvraag voor dit project loopt via het raadsvoorstel van het UPM 2023. Dit krediet zal worden opgenomen in het investeringsplan 2023-2026 behorende bij de Programmabegroting 2023-2026.
Kansen en risico’s
Geen tijdige besluitvorming heeft tot gevolg dat niet aan de subsidievoorwaarden wordt voldaan om de uitvoering in 2022 te starten. Hiermee vervalt een aanzienlijk deel van de dekking. Een ander risico is dat het project alsnog niet binnen het bijgestelde krediet gerealiseerd kan worden.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met het beschikbaar stellen van een extra krediet van € 400.000, in de Voorjaarsrapportage 2022, in verband met kostenstijgingen en onvoorziene kosten.
Tabel 15
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 e.v. | Totaal | Realisatie 2022 | Realisatie % 2022 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) | |
Investering | 456 | -1 | - | - | - | - | 455 | 28 | -2.809% | 106% |
Bijdrage derden | -304 | - | - | - | - | - | -304 | - | - | 100% |
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo investering | 153 | -1 | - | - | - | - | 152 | 28 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | - | - | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo na bijstelling | 153 | -1 | - | - | - | - | 152 |