HOV - Westtangent
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2019.0057754 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 2.422.700 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 2022 |
Projectomschrijving
De gemeente Haarlemmermeer verbetert samen met Vervoerregio Amsterdam (VRA), Schiphol Real Estate (SRE), gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat (RWS) en de provincie Noord-Holland (PNH), de Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn (HOV) Westtangent tussen Amsterdam-Sloterdijk en het busstation Schiphol Noord. Het project bestaat uit vervanging van de Ringvaartbrug bij de Oude Haagseweg, een vrij liggende busbaan op een talud, een nieuw viaduct over de A9 en fietsonderdoorgangen bij het golfterrein en bij knooppunt A4/A9. Het doel is een verbeterde efficiëntie door rijtijdwinst en kostenbesparing voor de busexploitatie en meer comfort voor de reiziger, met een traject dat korter en minder bochtig is dan het huidige.
Tussen de samenwerkende partners is overeengekomen de kosten voor de voorbereiding gezamenlijk te dragen. Gemeente Haarlemmermeer verzorgt conform VRA- afspraken uit 2019 de voorbereiding van dit project en is projectleider.
Op basis hiervan heeft de raad op 14 november 2019 het voorbereidingskrediet Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding Westtangent (2019.0057754) geautoriseerd. Het krediet wordt mede gedekt door van de VRA, SRE en de gemeente Amsterdam te ontvangen bijdragen.
Actuele ontwikkelingen
Eerder is het Definitief Ontwerp (DO) vastgesteld en is het contract voor de marktpartij opgesteld volgens Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen (UAV GC). De tussen de samenwerkende partijen overeen te komen realisatie-overeenkomst vormt de basis voor de realisatiefase. Afgelopen periode is veel afstemming geweest tussen partijen om te komen tot gedragen afspraken voor de komende fase. Dit vraagt in de praktijk meer tijd dan eerder voorzien. Het gaat met name om afspraken over samenwerking tussen de belanghebbenden, verdeling van de financiële bijdragen en beheerafspraken. Op basis van een door partijen gedragen realisatie-overeenkomst zal aan de gemeenteraad een go/no go besluit worden voorgelegd. Hierbij zal dan ook het uitvoeringskrediet als financiële bijdrage namens de gemeente worden aangevraagd. We sluiten daarmee de voorbereidingsfase af en stellen voor de realisatiefase te starten.
Ambitie is om voor het zomerreces 2022 een go/no go besluit te hebben. De aanbesteding zal dan in de tweede helft van 2022 plaatsvinden. De uitvoeringswerkzaamheden lopen van 2023 tot en met 2026.
Kansen en risico’s
Gemeente Haarlemmermeer levert in dit project een relatief beperkte financiële bijdrage maar heeft wel de rol van projectleider en aanbestedende dienst richting de te contracteren aannemer. Het is daarom van belang om met de realisatie-overeenkomst een duidelijke basis te hebben om deze rol succesvol in te vullen. Als voorbeeld is het van belang dat er heldere afspraken zijn over aanvullende financiële bijdragen van partijen bij eventuele tegenvallers tijdens de uitvoering.
Momenteel kost het meer tijd om met de samenwerkende partners te komen tot sluitende afspraken. Door de kostenstijgingen in de markt heeft deze vertraging weer een nadelig effect op de voorziene projectkosten.
Dit project is een relatief omvangrijk en complex infrastructuurproject. Gezien de rol van gemeente Haarlemmermeer is het van belang een projectorganisatie in te richten die in staat zal zijn dit te managen. De ervaring met dergelijke projecten is binnen Haarlemmermeer beperkt.
Gevraagde beslissingen
Geen.
Tabel 17
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 e.v. | Totaal | Realisatie 2022 | Realisatie % 2022 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) | |
Investering | 1.239 | 1.184 | - | - | - | - | 2.423 | 60 | 5% | 54% |
Bijdrage derden | - | -2.423 | - | - | - | - | -2.423 | - | - | - |
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo investering | 1.239 | -1.239 | - | - | - | - | 0 | 60 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | - | - | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo na bijstelling | 1.239 | -1.239 | - | - | - | - | 0 |