Nieuwbouw Haarlemmermeermuseum De Cruquius
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2018.0035016 / Rv 2020.0000531 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 3.580.000 |
Programma | Maatschappelijke Ontwikkeling |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | Nog niet bekend |
Projectomschrijving
Museum De Cruquius presenteert de eeuwenlange waterbeheersing, in het bijzonder in Haarlemmermeer. Historisch Museum Haarlemmermeer belicht wonen, werken en recreëren in de polder vanaf 1852. Museum De Cruquius, Historisch Museum Haarlemmermeer en de erfgoedinstelling Meer-Historie zijn per 1 januari 2014 gefuseerd tot Stichting Haarlemmermeermuseum De Cruquius (SHMDC).
Om het verleden goed te kunnen belichten en tevens de actualiteit op het gebied van water (klimaatverandering, stijging zeespiegel) een plaats te geven in de presentaties van het museum, is besloten tot nieuwbouw van het Historisch Museum, restauratie van het gemaal en herinrichting van de presentaties. Via deze weg komen we tot een integratie van de museumfuncties. De uitvoering van dit project valt onder de verantwoordelijkheid van SHMDC. De gemeente wordt geen eigenaar van het museum: onze investering is een bijdrage aan activa van derden.
Actuele ontwikkelingen
Op 11 juni 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met het zogenoemde ‘compacte plan’ voor de nieuwbouw van het museum. Voor de realisatie hiervan werd € 1,38 miljoen als taakstellend budget beschikbaar gesteld. Dit bedrag is een aanvulling op een al eerder beschikbaar gesteld krediet € 2,2 miljoen in 2018 en € 0,9 miljoen eerder toegekende subsidie in 2018. De rol van de gemeente in dit proces is het vaststellen van de kaders voor de financiële bijdrage. Ook is het aan de gemeente om deze kaders te bewaken. Verder is het de taak van de gemeente om kritisch mee te kijken naar de reguliere bedrijfsvoering en de exploitatie van het museum.
In de zomer van 2020 is een stuurgroep samengesteld om de kaders en het proces van de nieuwbouw te monitoren, onder voorzitterschap van de ambtelijk opdrachtgever. De doelstelling van het museum zal ook na de nieuwbouw de volgende zijn: een cultuurhistorisch museum dat het verhaal van het ontstaan en ontwikkeling van onze gemeente vertelt ('Het verhaal en het gemaal').
Kansen en risico’s
De gemeenteraad heeft op 11 juni 2020 ingestemd met aanvullende financiering voor een nieuw, compact ontwerp voor het museum. Bij deze financiële toezegging is geen rekening gehouden met onvoorziene kosten of eventuele kostenstijging. De bijdrage van de gemeente aan het museum is echter taakstellend. Verder wordt het nieuwe ontwerp afgestemd met de Welstand- en Erfgoedcommissie. Daarnaast is SHMDC bezig met het aanschrijven van aanvullende fondsen en het zoeken van extra sponsoren voor externe financiering. In het voorjaar van 2021 is duidelijk geworden dat voor het realiseren van de nieuwbouwplannen een damwand in de naastgelegen dijk mogelijk vervangen of deels vernieuwd moet worden. Dit brengt onvoorziene, hoge meerkosten met zich mee. Uit voorzorg is het ontwerp aangepast. Tijdens de vergunningsprocedure is gebleken dat deze aanpassingen voor het waterschap afdoende zijn. In september 2021 is de aanvraag voor de omgevingsvergunning ingediend. Eventuele bezwaren, bijvoorbeeld van omwonenden, kunnen mogelijk leiden tot een vertraging in de vergunningsprocedure en start van de nieuwbouw. De vergunningsaanvraag is momenteel ambtelijk in behandeling; enkele punten worden nog onderzocht. De verwachting is dat het daarna een afrondende fase ingaat.Recent is er ook een technisch ontwerpteam gestart voor de nadere uitwerking van het ontwerp.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met het doorschuiven van het krediet van € 1,38 miljoen van 2022 naar 2023. De verstrekking van de subsidie aan Haarlemmermeermuseum De Cruquius met betrekking tot de nieuwbouw gaat in het jaar 2023 plaatsvinden.
Tabel 5
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 e.v. | Totaal | Realisatie 2022 | Realisatie % 2022 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) | |
Investering | 2.200 | 1.380 | - | - | - | - | 3.580 | - | - | 61% |
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo investering | 2.200 | 1.380 | - | - | - | - | 3.580 | - |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -1.380 | 1.380 | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | -1.380 | 1.380 | - | - | - | - |
Saldo na bijstelling | 2.200 | - | 1.380 | - | - | - | 3.580 |