Reconstructie Spaarndammerdijk
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2020.0001309 en € 100.000 voorbereidingskrediet HenS |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 4.125.000 |
Programma | Kwaliteit fysieke omgeving |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marjolein Steffens-van de Water |
Einddatum project | 31-12-2022 |
Projectomschrijving
De Spaarndammerdijk, tussen Zijkanaal C en de Spaarndammerweg/Batterijweg, verkeert in slechte staat en is verkeersonveilig. Een volledige reconstructie van de verhardingen is nodig. Samen met een begeleidingsgroep, bestaande uit inwoners, hebben wij een plan gemaakt voor een nieuwe inrichting van de dijk.
Het dijkvak behoudt bij de reconstructie de huidige breedte en de huidige maximumsnelheid van 60 km/u. Op het dijkvak worden twee rode fietsstroken aangelegd en tevens worden passeerstroken aangebracht. Deze variant waarborgt de bereikbaarheid voor inwoners, landbouwverkeer en auto’s het beste en verbetert tevens de verkeersveiligheid van langzaam verkeer. Binnen de bebouwde kom wordt de maximum snelheid van het verkeer teruggebracht naar 30 km/u en wordt de bocht met de Lageweg ingekort om deze veiliger te maken.
Actuele ontwikkelingen
De uitvoering is gestart. Naar verwachting worden de werkzaamheden in het tweede kwartaal van 2022 afgerond. Bij de raming was rekening gehouden met een sanering van de grond. Omdat deze niet nodig was, kan van het investeringskrediet € 485.000 vrijvallen. De Vervoerregio Amsterdam (VRA) stelt een bedrag van € 307.400 (exclusief btw) beschikbaar voor dit project.
Kansen en risico’s
Er zijn geen risico’s met grote financiële gevolgen te benoemen.
Gevraagde beslissing
In te stemmen met het vrij laten vallen van het krediet voor een bedrag van € 485.000.
Een subsidie te ramen van € 307.400 (exclusief btw) voor dit project.
Tabel 30
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 e.v. | Totaal | Realisatie 2022 | Realisatie % 2022 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) | |
Investering | 1.006 | 3.119 | - | - | - | - | 4.126 | 452 | 14% | 35% |
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Dekking reserve | - | -2.568 | - | - | - | - | -2.568 | - | - | - |
Saldo investering | 1.006 | 551 | - | - | - | - | 1.558 | 452 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -485 | - | - | - | - | -485 | |||
Bijdrage derden | - | -307 | - | - | - | - | -307 | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | -792 | - | - | - | - | -792 |
Saldo na bijstelling | 1.006 | -241 | - | - | - | - | 765 |