Ringdijk- en Ringvaart

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2017.0011195 (18 mei 2017)
Rv 2017.0025366 (VJR2017, 6 juli 2017)
Rv 2018.0030368 (MPI VJR 2018, 28 juni 2018)
Rv 2018.0070472 (MPI NJR 2018, 6 december 2018)
Rv 2021.0002538 (MPI NJR 2021)

Geautoriseerd krediet

€ 4.830.000

Programma

Ruimtelijke ontwikkelingen

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Mariëtte Sedee-Schuitemaker en Marja Ruigrok

Einddatum project

31-12-2022

Projectomschrijving

We hebben de ambitie om van de Ringdijk en de Ringvaart een veilige en aantrekkelijke voordeur van de Haarlemmermeerpolder te maken. Op 18 mei 2017 heeft de gemeenteraad hiertoe unaniem de Visie Ringdijk en Ringvaart (2017.0011195) vastgesteld. Aanleiding voor het opstellen van de visie was een gezamenlijke brief van zeven dorpsraden, waarin zij aandacht vroegen voor een aantal problemen op en rond de Ringdijk.

Eind 2017 is het uitvoeringsprogramma Ringdijk en Ringvaart van start gegaan om de in de visie opgenomen maatregelen uit te voeren. Het uitvoeringsprogramma is een tijdelijke organisatievorm voor een reeks samenhangende werkzaamheden. Zij leiden tot het realiseren van een uniek doel. Het programma loopt tot en met 2022 zodat de geplande werkzaamheden kunnen worden afgerond. We werken samen met direct betrokkenen om de Ringdijk en Ringvaart aantrekkelijker, leefbaarder en (verkeers-) veiliger te maken.

Actuele ontwikkelingen

De eind 2020 toegekende subsidie van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) als bijdrage in de aanleg van fietsstraten en fietsstroken bedraagt € 904.046. De subsidie is een externe dekking voor het programmakrediet en brengt daardoor de kapitaallasten structureel omlaag. Eind 2021 heeft de VRA een voorschot ten behoeve van de uitgevoerde werken betaald. Dit betrof 75% van de financiële bijdrage, € 678.034. In het tweede kwartaal van 2022 wordt het vaststellingsverzoek ingediend. Op basis van de toets door de VRA wordt de definitieve bijdrage bepaald. De definitieve beschikking kan daardoor nog anders uitvallen.

In het najaar van 2021 is de proef met een afsluiting op de Aalsmeerderdijk in Rijsenhout geweest. Naar aanleiding van de proef zijn eerste conclusies getrokken en is besloten om dit voorjaar een extra meting te doen. Met deze extra meting willen we de mogelijke gevolgen van onder andere de coronacrisis op het verkeer kunnen uitsluiten.

In het voorjaar worden de eerste steigers gerealiseerd in Burgerveen. Hiervoor heeft Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS) in 2021 een subsidie verleend.
De steigers bij de locaties Lijnden, Aalsmeerderbrug en Lisserbroek volgen later dit jaar. De planning is voor de zomer.

De eerste helft van 2022 worden daarnaast onder meer de fietsstroken in Buitenkaag aangelegd, het gemaalpark opgeleverd en de definitieve knip in Zwanenburg gerealiseerd. Ook wordt het uitvoeringsprogramma geëvalueerd en een voorstel voor het vervolg uitvoeringsprogramma opgesteld.

Kansen en risico’s

Het realiseren van de steigers is een mooie en extra aanvulling op het programma Ringdijk Ringvaart. Met de beschikte subsidie, kan de gemeente deze steigers realiseren. Met de subsidie van de Vervoerregio Amsterdam voor het realiseren van de fietsstraten, kunnen de kapitaallasten van de gemeente structureel worden verlaagd.

Beide subsidies zijn nog niet definitief vastgesteld; de daadwerkelijke hoogte van de bijdragen moet nog worden bepaald. Dit kan effect hebben op de kapitaallasten en realisatie van de steigers.

Gevraagde beslissingen

Geen.

Tabel 21

(bedragen x € 1.000)

Realisatie t/m 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Totaal

Realisatie 2022

Realisatie % 2022

Realisatie % totaal

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

3.785

1.046

-

-

-

-

4.831

84

8%

80%

Bijdrage derden

-802

-285

-

-

-

-

-1.087

-

-

74%

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Saldo investering

2.983

761

-

-

-

-

3.744

84

Bijstellingen

Investering

-

-

-

-

-

-

-

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-

-

-

-

-

-

Saldo na bijstelling

2.983

761

-

-

-

-

3.744