Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM)

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2020.0000840 / Rv 2021.0000843

Geautoriseerd krediet

Nog te autoriseren krediet

€ 10.239.000 + € 15.297.000 restantkrediet Deltaplan bereikbaarheid + nieuwe projecten UPM € 1.740.000
€ 8.200.000

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

Nog geen einddatum bekend

Projectomschrijving

Jaarlijks wordt een Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) vastgesteld waarin de maatregelen staan die uitgevoerd worden om de doelen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer (2018.0065348) te bereiken. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie en de Onderzoeks-en Investeringsagenda Mobiliteit Haarlemmermeer 2020-2023 (2019.0034528) is het integrale beleids- en monitoringscyclus op het gebied van mobiliteit met ingang van 2020 vastgesteld.

De mobiliteitsvisie en de investeringsagenda kennen de volgende ambities:

  • vrijheid van bewegen en vrijheid om een vervoermiddel te kiezen;

  • ruimte voor innovatie voor het ‘nieuwe bewegen’;

  • een efficiënt en flexibel mobiliteitssysteem: klaar voor de toekomst;

  • bestaande knelpunten in het netwerk oplost;

  • mobiliteit met oog voor de leefomgeving;

  • veilig bewegen;

  • evenwichtige ontwikkeling op de juiste plek, met de juiste functies. Elk knooppunt zijn eigen kleur;

  • mobiliteit in Haarlemmermeer een gedeeld belang van gemeente, regio, Rijk en het bedrijfsleven;

  • faciliteren van schone en stille mobiliteit.

De gemeente heeft een uitdagende opgave ten aanzien van verkeer en vervoer. Mobiliteit is van vitaal belang voor het functioneren van Haarlemmermeer. We zijn nu een goed bereikbare gemeente. Of het nu per auto, fiets, openbaar vervoer of een combinatie van vervoerswijzen is, de waardering voor de verbindingen is hoog. Dat is een groot goed wat mede zorgt voor de economische slagkracht van deze gemeente én de aantrekkelijkheid van onze gemeente voor haar inwoners.

Het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020/2021 (2020.0000840) en het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2022 (2021.0000843) zijn op basis van de investeringsagenda vastgesteld en geven aan welke concrete maatregelen we gaan nemen.

Actuele ontwikkelingen

Projecten binnen het Uitvoeringsprogramma mobiliteit zijn regelmatig aan verandering onderhevig. Het Uitvoeringsprogramma mobiliteit 2022 (2021.000843) is samen met de Voorjaarsrapportage 2021 vastgesteld. Met deze vaststelling hebben bijstelling op het Uitvoeringsprogramma 2020/2021 (2020.0000840) plaatsgevonden.

Projecten binnen het Uitvoeringsprogramma mobiliteit kennen verschillende doorlooptijden en soms grote afhankelijkheden. We zien dat het halen van de planning het zwakste punt is van de gemonitorde aspecten. Samenhang met andere trajecten en prioriteiten bij andere overheden spelen ook dit jaar een belangrijke rol bij de vertraging van projecten. Zo hangt de Sloterbrug samen met de besluitvorming over de verkeersafwikkeling in Amsterdam en is uitvoering van het fietspad Perenlaantje gekoppeld aan het traject voor de woningbouw van Lisserbroek.

Daarnaast zien we ook dat de provincie Noord-Holland te weinig capaciteit heeft om alle afgesproken projecten in uitvoer te brengen en ook andere prioriteiten stelt. Doordat laatste is de doortrekking van de haak bij Badhoevedorp komen te vervallen.

Verder zien we ook dat de coronacrisis een rol speelt. Metingen kunnen niet verricht worden en inspraak verloopt moeizamer.

In de Voorjaarsrapportage 2022 is een bedrag opgenomen van in totaal € 1,05 miljoen voor het UPM 2023, bestaande uit :

  • € 0,55 miljoen voor projecten die gedekt worden uit de reserve Schaalsprong;

  • € 0,50 miljoen voor projecten die gedekt worden uit de reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH);

  • het budget uit het UPM 2022 voor het project P+R Nieuw-Vennep voor een bedrag van € 0,70 miljoen te herverdelen naar de maatregelen:

    • € 0,05 miljoen fietsparkeren bij R-nethaltes;

    • € 0,40 miljoen verkeersveiligheidsmaatregelen Beinsdorp en Zwaanshoek;

    • € 0,25 miljoen eerste maatregelen Kruiswegcorridor;

    • de incidentele exploitatielasten à € 0,055 miljoen te betrekken bij de integrale afweging van de Voorjaarsrapportage 2022.

De uitwerking van de P+R Nieuw-Vennep kost meer tijd omdat we naast de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen ook een dak met zonnepanelen willen realiseren. Dit maakt de opgave ingewikkelder. Wij zullen de aanpassingen aan de P+R eerst verder uitwerken en op basis daarvan een nieuwe kostenraming maken. De kosten voor de investeringen zullen toenemen door de zonnepanelen; tegelijkertijd zullen waarschijnlijk ook de inkomsten derden toenemen door subsidie op onder andere zonnepanelen. Wanneer uit de uitwerking van de P+R Nieuw-Vennep een betere inschatting beschikbaar is zal een nieuwe afweging gemaakt worden door het college. Dit resultaat zal middels een separaat voorstel of een volgend UPM terugkomen.

Kansen en risico’s

Er lopen veel gebiedsontwikkelingen binnen de gemeente. Bij deze ontwikkelingen is de ontsluiting van groot belang. Hier is aandacht voor. Al deze ontwikkelingen samen geven ook een druk op het bestaande gebied. Voor Hoofddorp en Nieuw-Vennep worden nu verkeersstructuurplannen (VSP's) opgesteld. Hier zullen maatregelen uit komen, deze zijn nu nog niet bekend. In het UPM is een bedrag opgenomen om met de uitvoering van de VSP’s te kunnen starten, echter waarschijnlijk zullen de uiteindelijke kosten hoger liggen.

Voor het project Hoogwaardig Openbaar Vervoer Aalsmeer - Schiphol Zuid (HOVASZ) zien we dat er nog discussies zijn tussen de provincie Noord-Holland en de aannemer. Deze discussies gaan over vertragingskosten in het kader van onder andere de coronacrisis, stikstof, PFAS en onvoorziene omstandigheden. De aannemer heeft hiervoor een claim ingediend bij de provincie Noord-Holland. Omdat de gemeente bijdraagt aan dit project zal dit mogelijk ook leiden tot extra kosten. We verwachten hier eind dit jaar of begin volgend jaar beter zicht op te hebben.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met het beschikbaar stellen van extra krediet van € 1.050.000, in de Voorjaarsrapportage 2022, voor in het UPM 2023 opgenomen projecten in jaarschijf 2023 en 2024.

  2. In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.

Tabel 19

(bedragen x € 1.000)

Realisatie t/m 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Totaal

Realisatie 2022

Realisatie % 2022

Realisatie % totaal

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

7.582

11.495

8.388

8.000

-

-

35.465

205

2%

22%

Bijdrage derden

-1.397

-

-

-

-

-

-1.397

-

-

100%

Dekking reserve

-

-4.344

-4.575

-8.000

-

-

-16.919

-

-

-

Saldo investering

6.186

7.151

3.813

-

-

-

17.150

205

Bijstellingen

Investering

-

-5.511

3.671

1.040

800

-

-

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

1.998

102

-1.300

-800

-

-

Saldo bijstelling

-

-3.513

3.773

-260

-

-

-

Saldo na bijstelling

6.186

3.638

7.586

-260

-

-

17.150