Vernieuwing Openbare Ruimte 2021

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2020.0002697

Geautoriseerd krediet

€ 13.343.000

Programma

Kwaliteit fysieke omgeving

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marjolein Steffens-van de Water

Einddatum project

31-12-2023

Projectomschrijving

De gemeenteraad heeft op 3 december 2020 ingestemd met het raadsvoorstel ‘Kredietaanvraag Vernieuwing Openbare Ruimte (2021)’ (2020.0002697). Met dit besluit heeft de raad voor de VOR 2021 kredieten vrijgegeven voor het vernieuwen van verhardingen (wegen, fietspaden en voetpaden), civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), bomen en beplanting, watergangen (beschoeiing, duikers en stuwen) sportvelden, recreatiegebieden en begraafplaatsen. Het betreft objecten in de openbare ruimte die aan het einde van de levensduur zijn. Deze projecten worden gefaseerd uitgevoerd in de jaren 2021, 2022 en 2023.

Actuele ontwikkelingen

Wij hebben gewerkt aan onder andere de volgende projecten uit VOR 2021:

  • de vervanging van bomen in de Anna Blamanstraat, de Betje Wolffstraat, langs de busbaan bij Muiderbos en Puttersbos en in de Blankenstraat in Hoofddorp (de laatste gecombineerd met de vervanging van de verhardingen) en de vervanging van bomen langs Bennebroekerweg (79-81) in Rijsenhout;

  • de afronding van de vervanging van de voetgangers-/fietsbrug Pater Damiaanstraat in Hoofddorp;

  • de afronding van de vervanging van de voetgangers-/fietsbrug Opaallaan in Hoofddorp;

  • de afronding van de vervanging van de verhardingen van de Lijnderdijk in Zwanenburg;

  • het vervangen van tunnelverlichting van tunnels aan de Lisserweg, de Hillegommerdijk, Alternburg (Hoofddorp) en Haarlemmerstraatweg (Halfweg) en het vervangen van de sierverlichting van Stompe Toren aan de Kerkweg in Spaarndam;

  • de vervanging van de toplaag van veld 1 van Voetbalvereniging Uno/De Deugd en veld 2 van Sportvereniging Overbos in Hoofddorp;

  • de vervanging van veld 4 van de Hockeyclub De Kikkers in Nieuw-Vennep

  • het vervangen van bomen in de recreatiegebieden Haarlemmermeerse Bos en Toolenburgerplas;

  • het vervangen van speelplekken op diverse locaties, waaronder in Hoofddorp (Blankenstraat/Verisstraat, Dunantstraat, Alphons Diepenbrockhof, Leenderbos, Mastbos, Vliehors), Nieuw-Vennep (Turfsteker, Broekemastraat, Dokter van Haeringenplantsoen).

Werkzaamheden toegevoegd aan buurtgerichte aanpak

Vanuit VOR was de vervanging van de verhardingen van de Berkenlaan, Platanenlaan en de Essenlaan in Zwanenburg voorzien. Dit project wordt betrokken bij een buurtgerichte aanpak vanaf 2024 in Zwanenburg Noordwest waarbij wij onze werkzaamheden afstemmen op maatregelen voor de energietransitie. De werkzaamheden worden tevens gecombineerd met klimaatadaptatie.

Combinatie vervangen verhardingen met aanleg fietsstraat

Uit de voorbereiding van de vervanging van de verhardingen van de Hoofdweg in Nieuw-Vennep bleek het wenselijk om, in plaats van alleen overlagen, een fietsstraat aan te leggen om de verkeersveiligheid van langzaam verkeer te verbeteren. Het beschikbare krediet (€ 125.000) is ontoereikend. Wij vragen een aanvullend krediet aan ter hoogte van € 425.000. De uitvoering start in 2022 en zal doorlopen in 2023. Naar verwachting wordt voor dit project een subsidie beschikbaar gesteld vanuit de Vervoerregio.

Herbestemmen kredieten Schipholdijk (VOR 2020) en Spaandammerdijk

Bij enkele projecten voor de vervanging van verhardingen kunnen kredieten vrij vallen. Wij stellen voor om deze kredieten aan te wenden bij projecten uit VOR 2021 waarvan de kredieten ontoereikend zijn. Het betreft de volgende projecten:

Verhardingen Dellaertlaan Badhoevedorp
De vervanging van de verhardingen van de Dellaertlaan in Badhoevedorp wordt gecombineerd met de vervanging van de riolering. Bij de uitwerking van het ontwerp is gebleken dat het beschikbare krediet voor verhardingen ontoereikend is vanwege loon- en prijsstijgingen en omdat, in plaats van hergebruik, nieuw materiaal nodig bleek. De extra kosten dekken wij uit VOR 2020, waar een krediet ter hoogte van € 290.000 voor de verhardingen van de Schipholdijk vrij kan vallen. De uitvoering vindt grotendeels plaats in 2022 en wordt afgerond in 2023.

Verhardingen parkeerterrein Oosterdreef Nieuw-Vennep

Voor de vervanging van de verhardingen van het parkeerterrein aan de Oosterdreef in Nieuw-Vennep is abusievelijk alleen een voorbereidingskrediet aangevraagd. De uitvoeringskosten bedragen € 270.000. Hiervoor vragen wij een aanvullend krediet aan.

Verhardingen Kalorama Hoofddorp

In Kalorama in Hoofddorp worden de verhardingen vervangen in combinatie met de riolering. De kosten voor het vervangen van de verhardingen zijn hoger dan begroot. De oorspronkelijke raming uit 2019 ging uit van deels herstraten en deels overlagen van het bestaande asfalt. Als gevolg van het maken van veel rioolaansluitingen voor de nieuwe wijk Gemaalhuis is het asfalt niet meer te herstellen. Gekozen is voor een Duurzaam Veilige inrichting met open verhardingen en een 30 km/u zone, waarvoor tevens de fundering van de weg moet worden aangepast. Dit zorgt voor extra kosten, waarbovenop nog een hogere prijsstijging voor materiaal en arbeid kwam dan verwacht. Hiervoor vragen wij een aanvullend krediet aan.

Herbestemmen kredieten verhardingen VOR 2021

Verhardingen fietspad Rijnlanderweg
Bij de voorbereiding van de vervanging van het fietspad langs de Rijnlanderweg is geconstateerd dat de kosten hoger zijn dan begroot. Het beschikbare krediet is ontoereikend omdat de weg meer verzakt is dan gebruikelijk. De hogere kosten dekken wij uit het krediet voor de vervanging van de bestrating van de Maria Margarethalaan in Abbenes. Hier is bij de voorbereiding geconstateerd dat de riolering niet hoeft te worden vervangen. Dit zorgt ervoor dat de uitgangspunten van het project gewijzigd zijn. Voor de vervanging van de bestrating van de Maria Margarethalaan vragen wij opnieuw krediet aan.
Ons plan was om op een gedeelte van het fietspad Rijnlanderweg als innovatie kunststof wegdelen toe te passen. Vanwege de hoge kosten die dat met zich meebrengt laten wij dit achterwege.

Herbestemmen kredieten verhardingen VOR 2022

Wij stellen voor een krediet ter hoogte van € 1,2 miljoen vanuit VOR 2022 verhardingen, bestemd voor projecten die niet meer in 2022 uitgevoerd kunnen worden, aan te wenden voor projecten uit VOR2021, waarvan de kredieten ontoereikend zijn gebleken. Voor de projecten uit VOR2022 vragen wij een nieuw krediet aan bij VOR2023. De projecten uit VOR2021 welke het betreft zijn:

Verhardingen Edisonstraat Badhoevedorp

De vervanging van de verhardingen van de Edisonstraat in Badhoevedorp is gestart. Het beschikbare krediet is ontoereikend omdat ook de inrichting van de weg is gewijzigd vanwege de verplaatsing van het fietspad. Hiermee was geen rekening gehouden bij de oorspronkelijke raming.

Kruislaan/Fortlaan/Raadhuislaan

Aan het project vervangen verhardingen/riolering Kruislaan/Fortlaan in Hoofddorp is een deel van de Raadhuislaan toegevoegd. Dit heeft geleid tot meerkosten. Daarnaast zijn de kosten toegenomen omdat ook de inrichting moet worden aangepast vanwege het behoud van de monumentale bomen in de Kruislaan. Bij de raming in 2019 was hiermee geen rekening gehouden. Omdat de prijs van asfalt is gebaseerd op de olieprijs, leiden ook de stijgende energieprijzen tot hogere kosten. De werkzaamheden zullen in het laatste kwartaal van 2022 starten.

Parklaan/Draverslaan

Het krediet voor het vervangen van de verhardingen van de Parklaan en de Draverslaan in Hoofddorp is ontoereikend gebleken. Bij de oorspronkelijke raming van een aantal jaren geleden was het uitgangspunt alleen herstraten. Onder andere als gevolg van het behoud van de monumentale bomen in de Parklaan en een deel van de Draverslaan moet een herprofilering van beide straten worden uitgevoerd, met als gevolg hogere kosten. Daarnaast zijn de voorbereidingskosten hoger dan geraamd, door het intensieve participatietraject, dat veel extra personele inzet en veel wijzigingen in het ontwerp met zich meebracht. Tot slot vallen de kosten hoger uit vanwege de stijgende energieprijzen, met hogere asfaltprijzen tot gevolg. Een deel van de extra kosten dekken wij uit het krediet van het parkeerterrein aan de Kanaalweg in Halfweg uit VOR 2021. Dit project wordt in combinatie met de vervanging van de verhardingen van de Burgemeester Van Bruggenstraat. uitgevoerd

De uitvoering van het project Parklaan/Draverslaan start in het tweede halfjaar van 2022.

PAX

Ook voor het vervangen van de bestrating in PAX (deelplan 1) in Hoofddorp zijn de kosten hoger dan enige jaren geleden geraamd, als gevolg van stijgende kosten van materialen en lonen, waardoor het krediet ontoereikend is. Naar verwachting starten wij in het tweede halfjaar van 2022 met de uitvoering van dit project.

Verschuiven investeringen VOR 2021

Beweegbare brug Dennenlaan Zwanenburg en Brug naar Oude Wetering ter hoogte van Weteringbrug

De kredieten voor de vervanging van de beweegbare brug aan de Dennenlaan in Zwanenburg en voor de vervanging van de brug naar Oude Wetering ter hoogte van Weteringbrug zijn ontoereikend omdat uit nader onderzoek is gebleken dat een veel groter deel van de bruggen vervangen moet worden dan in 2018 werd gedacht. Mede hierdoor en door het toepassen van een tijdelijk brug in Zwanenburg komt de raming veel hoger uit. Van de beschikbare kredieten voor de vervanging van deze beide bruggen schuiven wij € 400.000 door naar 2023. Bij de VOR 2023 vragen wij een aanvullend uitvoeringskrediet aan.

Kabelnet Hoorddorp en Halfweg
De vervanging van het kabelnet in Hoofddorp Noord en -Oost en fase 2 van het vervangen van kabelnet in de Dubbele Buurt in Halfweg is voortgezet. Bij het kabelnetproject Dubbele Buurt in Halfweg is een grondverontreiniging aangetroffen. Hiervoor is een sanering nodig. De kosten hiervan zijn nog niet inzichtelijk.

Duikers Halfweg
Wij hebben de vervanging van drie duikers bij de Haarlemmerstraatweg in Halfweg in voorbereiding, in combinatie met het onderhoud aan de verhardingen. De kosten van de duikers bedragen € 400.000 vanwege de lengte en de complexiteit. Om deze kosten te dekken verplaatsen wij € 162.000 vanuit de jaarschijf 2023 naar 2022.

Kansen en risico’s

Kansen
Door werk met werk te maken en VOR-projecten op elkaar en op andere projecten af te stemmen liggen kansen om de overlast voor inwoners bij de uitvoering te beperken. Afstemming op andere projecten kan er ook toe leiden dat in voorkomende gevallen projecten verschoven worden.

Risico's
Wij signaleren een hogere indexering op projecten dan voorheen, met name als gevolg van de toenemende energie- en loonkosten, waardoor de kosten van projecten fors hoger uitvallen. Voor VOR 2021 is dit met name voor verhardingen het geval. Door andere projecten te verschuiven kunnen wij deze kosten vooralsnog dekken en stemmen wij de uitvoering van projecten tevens af op onze beschikbare personele capaciteit. Het risico hiervan is dat de kwaliteit van de verhardingen kan afnemen.
Bij projecten kunnen daarnaast de gevolgen van oneigenlijk grondgebruik voor vertraging zorgen.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met het beschikbaar stellen van een aanvullend krediet van € 485.000, in de Voorjaarsrapportage 2022, voor het vervangen van verhardingen uit VOR 2021.

  2. Een krediet van € 290.000 uit VOR 2020 in te zetten voor het vervangen van de verhardingen VOR 2021, jaarschijf 2022.

  3. Een krediet voor de vervanging van verhardingen van € 1,2 miljoen uit VOR 2022 te verschuiven naar VOR 2021 verhardingen, jaarschijf 2023.

  4. Een krediet voor de vervanging van kunstwerken € 400.000 te verschuiven van jaarschijf 2022 naar 2023.

  5. Een krediet van € 162.000 voor het vervangen van watergangen te verplaatsen van jaarschijf 2023 naar 2022.

Tabel 27

Kostenplaats omschrijving

Realisatie t/m 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Totaal

Realisatie 2022

Realisatie % 2022

Realisatie % totaal

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9 = 8/2)

(10= (1+8) /7)

Begraafplaatsen

-

36

61

-

-

-

97

-

-

-

Groen

561

726

393

-

-

-

1.680

208

29%

46%

Kunstw./bew.brug.enz.

303

840

571

-

-

-

1.714

45

5%

20%

Openbare Verlichting

296

669

-

-

-

-

965

53

8%

36%

Recreatiegebieden

96

41

-

-

-

-

137

-

-

70%

Speelvoorzieningen

304

125

214

-

-

-

642

137

110%

69%

Sportvelden

688

188

438

-

-

-

1.313

68

36%

58%

Verhardingen

580

3.785

1.811

-

-

-

6.176

371

10%

15%

Verkeerreg.inst.(VRI)

-

145

-

-

-

-

145

-

-

-

Watergangen

113

199

162

-

-

-

473

1

0%

24%

Bijdrage derden

-116

-114

-

-

-

-

-230

-

-

50%

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Saldo investering

2.824

6.638

3.651

-

-

-

13.113

883

Bijstellingen

Investering

-

52

1.438

-

-

-

1.490

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

52

1.438

-

-

-

1.490

Saldo na bijstelling

2.824

6.690

5.089

-

-

-

14.603