Vervanging Sloterbrug
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2012.0070647 / Rv 2014.0000880 / Rv 2012.0037724 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 3.500.000 |
Nog te autoriseren krediet | € 6.376.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31-12-2026 |
Projectomschrijving
De gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam willen de verkeersveiligheid en doorstroming van de Sloterbrug tussen Badhoevedorp en Amsterdam verbeteren. De huidige brug is te smal, wordt als verkeersonveilig ervaren en belemmert de verkeersdoorstroming. Beide gemeenten willen door het vernieuwen van de brug de verkeerssituatie op en in de directe nabijheid van de brug verbeteren. Hierdoor wordt het verkeersveiliger voor met name de fietser en de voetganger en verbetert de doorstroming voor de automobilist en het openbaar vervoer.
De afspraken over de vervanging van de Sloterbrug en daarmee samenhangende verkeers- en openbare ruimte maatregelen, alsmede het vastleggen van afspraken over eigendom, beheer en onderhoud van de nieuwe Sloterbrug zijn vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Sloterbrug van 17 juli 2018 (2018.0044707).
De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer dragen ieder 50% van de projectkosten van het project bij, minus de subsidietoekenning van de Vervoerregio Amsterdam, onder voorbehoud van goedkeuring door beide gemeenteraden.
Actuele ontwikkelingen
In april 2021 hebben de wethouders van beide gemeenten aangegeven het project vervanging Sloterbrug weer te starten. Het stadsdeel Nieuw-West heeft inmiddels advies gegeven en de kostenraming van de brug is geactualiseerd.
Deze kostenraming laat zien dat de benodigde investering veel hoger ligt dan de raming van 2018. De raming sluit nu op € 29,2 miljoen. Tot nu toe liet de raming uit 2018 (ten tijde van de ondertekening SOK) een bedrag zien van € 11,3 miljoen. In de SOK is bepaald dat over het niet subsidiabele deel (van de Vervoerregio Amsterdam) de beide gemeenten 50% bijdragen.
Door de forse extra investeringskosten van € 17,9 miljoen wordt de reikwijdte van het project heroverwogen. Het financiële gat is voor zowel Amsterdam als Haarlemmermeer op dit moment niet te dichten. Zie ook de brief aan de raad betreffende 'Informatie over koers Sloterbrug' (X.2022.01077).
Naar aanleiding hiervan is, in het bestuurlijk overleg van 19 januari 2022 tussen de verantwoordelijk bestuurders van de gemeente Amsterdam en de gemeente Haarlemmermeer, besloten om het projectteam opdracht te geven voor het uitvoeren van een onderzoek naar goedkopere alternatieven. Het verbeteren van de verkeersveiligheid blijft hierbij het belangrijkste uitgangspunt. Het verbeteren van de doorstroming voor het autoverkeer wordt een minder hard uitgangspunt, maar een streven in combinatie met een alternatief voor de verbetering van de verkeersveiligheid. Voor het goed kunnen afwegen van de varianten onderling worden de alternatieven verder uitgewerkt. Dit duurt naar verwachting zes tot negen maanden. De consequenties van de uitkomsten zijn op dit moment niet duidelijk immers we staan nu aan het begin van dit onderzoek. Dat geldt dus ook voor de financiële consequenties. Tot nader order worden bedragen die tot op heden werden aangehouden gehanteerd waarbij de uitgaven een jaar opschuiven.
Kansen en risico’s
Door het nieuwe onderzoek naar alternatieven zullen de kosten die op het project drukken toenemen. Enerzijds vanwege de kosten voor het onderzoek naar alternatieven en anderzijds door de inflatie waaronder het project onderhevig is.
Een risico is uitloop in tijd.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
Tabel 18
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 e.v. | Totaal | Realisatie 2022 | Realisatie % 2022 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) | |
Investering | 836 | 321 | 263 | 800 | 7.657 | - | 9.875 | 33 | 10% | 9% |
Bijdrage derden | -64 | -86 | -75 | -75 | -6.100 | - | -6.400 | - | - | 1% |
Dekking reserve | - | - | - | - | -3.100 | - | -3.100 | - | - | - |
Saldo investering | 772 | 234 | 188 | 725 | -1.544 | - | 375 | 33 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | - | - | -550 | -7.407 | 7.957 | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | 6.025 | -6.025 | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | 3.100 | -3.100 | - | |||
Saldo bijstelling | - | - | - | -550 | 1.718 | -1.168 | - |
Saldo na bijstelling | 772 | 234 | 188 | 175 | 175 | -1.168 | 375 |