Mobiliteit

Er ligt een grote uitdaging voor onze gemeente op het gebied van mobiliteit. Tegelijk is de woningbouwopgave groot. Nergens in Nederland is de druk op de woningmarkt zo hoog als in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). In korte tijd moeten veel nieuwe woningen worden gebouwd. De totale behoefte in de MRA is 250.000 woningen tot 2040, waarvan 175.000 woningen moeten worden gebouwd vóór 2030. Om dit mogelijk te maken, is een aanzienlijke bereikbaarheidsinvestering nodig van alle MRA-partners. Zo ook in Haarlemmermeer. De verwachting is dat de druk op de verkeers- en vervoersnetwerken zal toenemen door alle nieuwe inwoners die Haarlemmermeer erbij gaat krijgen. Tevens worden de projectkosten hoger en stijgen de prijzen van grondstoffen en energie, mede als gevolg van geopolitieke conflicten. Dit betekent dat we scherpere keuzes moeten maken. Door in de investeringsagenda mobiliteit alle activiteiten, projecten en maatregelen op het gebied van mobiliteit in samenhang te presenteren maken we deze volle breedte inzichtelijk

De Investeringsagenda Mobiliteit vertaalt de ambities uit de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer in concrete maatregelen. Door indicatoren te koppelen aan de vijf categorieën van de Investeringsagenda monitoren we in hoeverre de maatregelen uit de Investeringsagenda bijdragen aan het behalen van deze ambities. In december 2018 heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer vastgesteld. Aan de ambities uit de Mobiliteitsvisie geven we uitvoering met de Investeringsagenda Mobiliteit. De Investeringsagenda geeft inzicht in benodigde studies, initiatieven en projecten voor de komende vier jaar, met een doorkijk tot 2032. Uit deze Investeringsagenda volgt jaarlijks het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM).

In de investeringsagenda mobiliteit zijn de volgende vijf categorieën gedefinieerd:

  1. Wonen: woon-werk pendel, bereikbaarheid van voorzieningen;

  2. Leefbaarheid: ervaren verkeersoverlast, luchtkwaliteit rondom wegen, geluidsbelasting door wegverkeer;

  3. Duurzame mobiliteit: aandeel elektrische vervoermiddelen, CO2-uitstoot door verkeer, aanbod en gebruik van laadpunten voor elektrische auto’s, aanbod deelmobiliteit;

  4. Verkeersveiligheid: aantal verkeersongevallen, aantal ernstig verkeersgewonden en -doden, meldingen van verkeersonveilige situaties of locaties;

  5. (Fiets)netwerken op orde : fietsparkeerdruk (centrum), vervoerwijzekeuze, fietsintensiteiten, aantal openbaar vervoer (OV)-reizigers, OV-reizigerstevredenheid, gemiddelde vertraging, verkeersintensiteiten.

In de investeringsagenda is rekening gehouden met de wens van de raad om meer nadruk te leggen op de basis op orde en verkeersveiligheid. De mobiliteitsmaatregelen als gevolg van de woningbouwopgave zijn opgenomen onder de categorie Wonen.

In het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) hebben we in 2023 een toekenning tot rijkssubsidie ontvangen (geoormerkt aan mobiliteits-maatregelen met een inspanningsverplichting gekoppelde aan de op te leveren woningbouw in Spoorzone Hoofddorp als voorwaarde) waardoor er meer kansen zijn gecreëerd voor de ontwikkeling van Spoorzone eerste fase in Hoofddorp.

In de weergave hieronder is rekening gehouden met verschillende dekkingsmiddelen. Voor externe dekkingsmiddelen geldt dat deze wel zijn toegezegd maar nog niet ontvangen. Tevens is rekening gehouden met de dekking van ons nettodeel uit de reserves Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH) en Schaalsprong en de stelpost schaalsprong wonen. Dit betekent niet per definitie dat de reserves op dit moment voldoende gevuld zijn, maar de verwachting is dat deze de komende jaren voldoende zullen groeien om ons deel af te kunnen dekken.

Figuur 8 Bruto weergave investeringen Mobiliteit

Figuur 9 Netto weergave investeringen Mobiliteit

Tabel 4

Mobiliteit

Subcategorie

Specificatie

2024 - 2028

2029 - 2032

2033 - 2036

2037 - 2040

Mobiliteit

(Fiets)netwerken op orde

Investering

1.600

3.200

3.200

3.200

Duurzame en slimme mobiliteit

Investering

56

112

112

112

Leefbaarheid

Investering

288

576

576

576

Verkeersveiligheid

Investering

2.216

4.432

4.432

4.432

Wonen

Investering

131.150

123.159

65.713

32.393

Bijdrage derden

-111.145

-68.756

0

0

Dekking reserve

-16.165

-16.273

0

0

Mobiliteit

8.000

46.451

74.033

40.713