Doorfietsroute De Hoek
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2012.0070647/ Rv 2022.0001024/ Rv 2022.0002610/ Rv 8414039 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 6.200.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 1-7-2025 |
Projectomschrijving
In de regio wordt steeds meer en verder gefietst. Deze positieve ontwikkeling willen wij verder stimuleren door het verbeteren van de fietsinfrastructuur en het faciliteren van de groei van het gebruik van elektrische fietsen en deelfietsen. De mobiliteitsvisie stelt daarom voor op onze belangrijkste routes voor woon-werk- en woon-schoolverkeer doorfietsroutes te realiseren. Dit zijn kwalitatief hoogwaardige fietsroutes met een grote capaciteit.
Aangezien de verharding geheel wordt vernieuwd is het voor de hand liggend om in de ondergrond de kabels en leidingen te beschouwen. Dit om te voorkomen dat de verharding over tien of 20 jaar weer opengebroken moet worden. In dat kader wordt een nieuwe riolering onder de Oude Kruisweg aangelegd en zal een gedeelte van de bestaande verharding die verouderd is, worden vernieuwd. Verder wordt door PWN, waterleidingbedrijf Noord-Holland, een nieuwe hoofdwaterleiding aangelegd, een distributieleiding vernieuwd en worden door andere nutsbedrijven diverse data- en elektraleidingen gelegd. Door werk met werk te maken worden veel kosten bespaard.
Actuele ontwikkelingen
De werkzaamheden in de ondergrond tussen de Vuursteen en de Rijkerstreek zijn inmiddels succesvol afgerond en de eerste delen van de verharding zijn aangebracht. Dat geldt ook voor de werkzaamheden nabij de kruising met de Rijnlanderweg en het deel tussen het spoor en het fietstunneltje bij de Van Heuven Goedhartlaan. In het resterende tracé is de riolering gelegd en zijn de nutsbedrijven klaar met de werkzaamheden. De verharding is voor het zomerreces gereed.
We hebben alle werkzaamheden voor het verplaatsen van de calamiteitenroute van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) afgerond. Dit is noodzakelijk omdat de voormalige calamiteitenroute via het huidige tracé van de doorfietsroute liep. De kosten hiervan bedragen ongeveer € 172.000. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft besloten hiervoor een subsidie toe te kennen van € 171.123.
Gedurende de uitvoering is een aantal onvoorziene omstandigheden opgetreden met substantiële meerkosten tot gevolg. Ten eerste is de aangetroffen Japanse duizendknoop afgegraven en verwijderd. Verder is er veel vertraging ontstaan ten gevolge van uitloop van de vele nutspartijen in het werk. Hierin is tevens onvoldoende voorzien in het bestek. En bleken een aantal zaken niet (goed) op revisietekeningen uit het verleden te staan.
Het meeste extra werk heeft de aannemer met het aanleggen van de riolering. Deze blijkt in de praktijk niet overal aangelegd te kunnen worden zoals in het bestek is opgenomen. Om onvoorziene meerkosten op te kunnen vangen is een krediet met bijbehorende dekking opgenomen in het Programma Riolering en Stedelijk Water 2024-2028 ter hoogte van € 400.000 (Rv 8414039).
Kansen en risico’s
Ten gevolge van de onvoorziene werkzaamheden zijn de kosten hoger dan verwacht. We voeren gesprekken met de aannemer om de meerkosten zo laag mogelijk te houden. Naast het beschikbaar gestelde krediet in het Programma Riolering en Stedelijk water 2024-2028 wordt een deel van het rioleringsstelsel gerelined in plaats van vervangen. Dit is verantwoord omdat tijdens de werkzaamheden is gebleken dat de riolering op de meeste delen nog in goede staat is. Voor meerwerk dat niet ten gevolge van de werkzaamheden in de ondergrond ontstaat zal, als blijkt dat het krediet niet toereikend zijn, een aanvraag worden gedaan aan de raad.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel;
In te stemmen met een verhoging van het krediet van € 172.000 en dit bedrag te dekken met de aanvullende beschikking van de Vervoerregio Amsterdam.
Tabel 24
Doorfietsroute De Hoek | Realisatie t/m 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 e.v. | Totaal | Realisatie 2024 | Realisatie % 2024 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 2.420 | 3.480 | 300 | - | - | - | 6.200 | 352 | 10% | 45% |
Bijdrage derden | -1.462 | -1.378 | - | - | - | - | -2.840 | - | - | 51% |
Dekking reserve | - | -1.175 | - | - | - | - | -1.175 | - | - | - |
Saldo investering | 957 | 928 | 300 | - | - | - | 2.185 | 352 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | 200 | -200 | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | 1.175 | -1.175 | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | 1.375 | -1.375 | - | - | - | - |
Saldo investering | 957 | 2.303 | -1.075 | - | - | - | 2.185 |