Gemeentehuis

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2018.0030246/ Rv 2018.0032500/ Rv 2020.0002958/
Rv 2021.0001089/ Rv 2020.0000976/ Rv 2022.001024/
Rv 2022.0002244/ Rv 2022.0002621/ Rv 7735887/ Rv 8325757/Rv (10458476

Geautoriseerd krediet

€ 75.000.000

Programma

Overhead

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Charlotte van der Meij

Einddatum project

2027

Projectomschrijving

Op 14 mei 2020 is het raadsvoorstel Stadscentrum Hoofddorp: nieuwe gemeentelijke huisvesting (2020.0000976) vastgesteld. Het voorstel gaat uit van één gebouw aan het Raadhuisplein op de plek van het voormalige raadhuis. Het wordt een geheel nieuw gebouw, wat we zelf laten bouwen en in eigen beheer nemen. Het nieuwe gemeentehuis biedt één plek waar inwoners en ondernemers, de gemeenteraad, het college van B&W en ambtenaren elkaar ontmoeten. Het is (multi-) functioneel en een toegankelijke plek om te verblijven en te werken. Het past binnen de cultuurhistorische waarden van Haarlemmermeer en wordt een herkenbaar gebouw in het bruisende stadscentrum van Hoofddorp.

Het project Nieuw gemeentehuis valt binnen de kaders zoals omschreven in het ‘Stedenbouwkundig kader (actualisatie) Raadhuisplein en omgeving’ (2020.0003009). Dit plan voorziet in de herontwikkeling van de gemeentelijke huisvesting, in combinatie met het realiseren van woningbouw, voorzieningen en (openbare) parkeergelegenheid. Het voorziet ook in het vernieuwen van het Raadhuisplein. Voor deze ontwikkelingen is door de raad op 20 september 2018 de grondexploitatie Raadhuisplein en Omgeving vastgesteld (2018.0032500). Het investeringsproject voor de realisatie van het nieuwe gemeentehuis is nauw verbonden aan de grondexploitatie Raadhuisplein en Omgeving.

Actuele ontwikkelingen

De gemeenteraad heeft op 11 april 2024 het krediet voor het technisch ontwerp vastgesteld (10458476). Het technisch ontwerp van het nieuwe gemeentehuis (TO) vormt een gedetailleerde uitwerking van het definitief ontwerp en daar zijn, los van de aanvullende beveiligingsmaatregelen, geen wezenlijke wijzigingen in aangebracht. Het TO is transparant, open en duurzaam. Een gemeentehuis dat kan worden getypeerd als doelmatig, compact en zonder onnodige opsmuk. Het wordt een prettige omgeving voor inwoners, ondernemers, raadsleden, collegeleden en werknemers. Het ontwerp voldoet aan de door de raad vastgestelde Visie op dienstverlening (2022.0000375): als gemeente streven we naar dienstverlening die makkelijk, betrouwbaar, menselijk en verbonden is.

De ramingen van de externe kostendeskundige IGG sluiten op € 75 miljoen (inclusief de kostenverhogende BTW en exclusief de aanvullende beveiligingsmaatregelen). Met het toekennen van het investeringskrediet van € 75 miljoen voor de bouw en € 0,2 miljoen voor de aanvullende beveiligingsmaatregelen komt de start van de bouw van het nieuwe gemeentehuis steeds dichterbij. Conform de projectplanning gaan we dit voorjaar starten met de aanbesteding, waarna de uitvoering in het vierde kwartaal van 2024 kan starten.

Sloop

De werkzaamheden van de sloop van de kelder zijn conform planning half maart afgerond. De kosten voor de sloop van de kelder passen binnen het daarvoor geautoriseerde krediet.

Kansen en risico’s

Tot de oplevering van het nieuwe gemeentehuis vindt periodiek een inventarisatie plaats van risico's en kansen. De actuele inventarisatie is die van januari 2024. Het totaalbedrag aan risico's (ongewogen) is bijna € 32 miljoen. Het gemiddelde risico van optreden is 8%. Daarmee is op dit moment een actueel projectrisico aanwezig van € 2,5 miljoen. Dit bedrag is een risicobedrag en maakt als zodanig geen deel uit van de geraamde investeringskosten.

De belangrijkste risico's op dit moment zijn:

  1. Aanbesteding uitvoering mislukt

  2. Vertraging start van de bouw van het nieuwe gemeentehuis

  3. Vertraging oplevering WKO

  4. Netcongestie op het elektriciteitsnet

1. Aanbesteding uitvoering mislukt

Op basis van de resultaten van een marktconsultatie en expertpanelgesprek is gekozen om voor een 'build & maintain' aanbesteding te gaan met één hoofdaannemer. Hierbij wordt in de aanbesteding zowel de bouw van het nieuwe gemeentehuis als het onderhoud van het gebouw voor een langere tijd (20 jaar) bij de aannemer/installateur gelegd. Gezien de hoogte van de bouwkostenraming moeten wij Europees aanbesteden. Een aanbesteding van deze omvang brengt financiële risico's met zich mee. Zo kunnen de totale investeringskosten hoger zijn dan het bedrag dat wij geraamd hebben. Wanneer dit gebeurt, moet alsnog extra krediet aangevraagd worden bij de raad. Het aangevraagde krediet bevat overigens geen kosten voor het onderhoud. De onderhoudskosten worden gedekt uit de reguliere onderhoudsbegrotingen. Ook bestaat er altijd het risico dat de aannemer failliet gaat. Wij streven ernaar om een betrouwbare partij te vinden en zullen hiervoor -als beheersmaatregel- criteria opnemen bij de aanbesteding.

2. Vertraging van de start van de bouw van het nieuwe gemeentehuis

Wanneer bijvoorbeeld het verleggen van de kabels en leidingen onder en rondom het Raadhuisplein uitloopt, kan dit ertoe leiden dat de start van de bouw van het nieuwe gemeentehuis moet worden uitgesteld. Hierbij zijn wij afhankelijk van de planning van nutsbedrijven waar wij weinig invloed op uit kunnen oefenen. Verder zijn er nog juridische procedures (bijvoorbeeld vergunningen) die moeten worden doorlopen. Als onderdeel van de ruimtelijke procedure zal bijvoorbeeld de commissie omgevingskwaliteit (de voormalige welstandscommissie) zich nog uitspreken over het ontwerp. Ook daarin zit altijd een zeker risico op vertraging. Vertraging van de start van de bouw zal daarnaast altijd leiden tot meerkosten voor het project door bijvoorbeeld inflatie en extra VTA-kosten.

3. WKO is te laat klaar

Op 27 juni 2023 hebben wij besloten een collectieve warmte- en koudeopslag (WKO) te maken voor een aantal nieuwe gebouwen op en rondom het Raadhuisplein, waaronder het nieuwe gemeentehuis (7895123). Het definitief ontwerp (DO) van het WKO-systeem wordt op dit moment opgesteld. De centrale basisvoorziening van het WKO-systeem is voorzien op de begane grond van het nieuwe gemeentehuis. Zodra het casco van het nieuwe gemeentehuis gereed is, kunnen de centrale voorzieningen van de WKO worden gerealiseerd in het gebouw en kan het systeem worden aangesloten. Logischerwijs moet het gemeentehuis daarmee als eerste gebouw gereed zijn, dan wel uiterlijk gelijktijdig met de andere ontwikkelingen. Als de andere gebouwen niet gelijktijdig klaar zijn met het gemeentehuis, dan functioneert het WKO-systeem vooralsnog zelfstandig. Met behulp van tijdelijke technische voorzieningen moet het systeem in balans gebracht worden. Dat brengt risico's voor de bedrijfszekerheid en het comfort in het nieuwe gemeentehuis met zich mee. Het is technisch oplosbaar en beheersbaar, maar het is een belangrijk aandachtspunt.

4. Netcongestie op het elektriciteitsnet

Op 18 oktober 2023 is de raad middels een brief (X.2023.06402) geïnformeerd over de netcongestie op het elektriciteitsnet. Deze ontwikkeling heeft ook effect op het project nieuw gemeentehuis. Hoewel we voor zowel de bouw als de gebruiksfase een stroomaansluiting hebben, is het onzeker of we genoeg vermogen hebben voor de gebruiksfase. We zijn in gesprek met de nutsbedrijven om te kijken naar alternatieve oplossingsmogelijkheden.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.

Tabel 27

Gemeentehuis

Realisatie t/m 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Raming 2028 e.v.

Totaal

Realisatie 2024

Realisatie % 2024

Realisatie % totaal

(bedragen x € 1.000)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

7.971

4.861

23.670

23.530

9.968

-

70.000

418

9%

12%

Saldo investering

7.971

4.861

23.670

23.530

9.968

-

70.000

418

Bijstellingen

Investering

-

-2.361

2.500

2.500

2.361

-

5.000

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-2.361

2.500

2.500

2.361

-

5.000

Saldo investering

7.971

2.500

26.170

26.030

12.329

-

75.000