Hoofddorp-Noord AM Locatie Infra
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2019.0027574/ Rv 2021.0000843/ Rv 2022.0000071/ Rv 2022.0002244/ Rv 7735887/ Rv 10164072 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 5.302.000 |
Programma | Ruimtelijke Ontwikkeling |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Jurgen Nobel |
Einddatum project | 31-12-2027 |
Projectomschrijving
Het plan 'Het Nieuwe Noord' is opgesteld in lijn met de in 2019 opgestelde Ontwikkelstrategie en de daaraan ten grondslag liggende gemeentelijke structuurvisies. Het past in en maakt deel uit van de Versnellingsopgave Woningbouw, waar de gemeente zich ook in regionaal verband aan heeft verbonden. Er is sprake van transformatie van leegstand op een bestaand bedrijventerrein naar gemengd wonen. Het is een substantieel deel van de eerste fase van transformatie van het gehele gebied Hoofddorp-Noord, mogelijk gemaakt met een maatwerk verkeersoplossing (verlegging afrit provinciale weg naar kruispunt met Noordmeerstraat en vervolgens van daaruit een tweezijdige parallelweg naar de Hoofdweg) vooruitlopend op de toekomstige omlegging van de N201. Met deze oplossing kunnen circa 1.100 woningen van de uiteindelijk beoogde 4.000 woningen worden ontsloten.
Er wordt in grote lijnen voldaan aan het gemeentelijke woon- en parkeerbeleid, kleine afwijkingen daarvan zijn op grond van maatwerk positief ontvangen door de raad bij de vaststelling van het Stedenbouwkundig Programma van Eisen maar dit dient nog formeel bij de vaststelling van het bestemmingsplan door de raad te worden bekrachtigd. Het plan resulteert in een nieuw hoogstedelijk woonmilieu waar op dit moment grote vraag naar is in de gemeente en de regio. Dit hoogstedelijke milieu heeft het ook mogelijk gemaakt te komen tot een haalbare ontwikkeling, waarbij het gemeentelijke kostenverhaal nagenoeg volledig heeft kunnen plaatsvinden. Met de ontwikkelende partij Evast Vastgoed B.V. is in januari 2022 een anterieure overeenkomst gesloten, waarin alle kwalitatieve, programmatische, procesmatige en financiële afspraken zijn vastgelegd en geborgd.
Het investeringsproject heeft betrekking op de aanpassing van de aansluiting van Hoofddorp-Noord op de N201. Het huidige kruispunt ter hoogte van de Hoofdweg kan het extra verkeer van de woningen niet aan. Daarom is in overleg met de provincie Noord-Holland een oplossing uitgewerkt met een verlengde afrit, een kruispunt en een parallelwegstructuur naar de Hoofdweg, die wel in voldoende afwikkelingscapaciteit voorziet. Ook de Wijkermeerstraat wordt geherprofileerd. Het vrachtverkeer wordt via de Noordmeerstraat en een nieuwe parallelweg omgeleid zodat een verkeersluwe Wijkermeerstraat ontstaat. De kosten hiervan worden gedeeltelijk ten laste van deze ontwikkeling gebracht en ten dele ten laste van toekomstige transformaties. De ontwikkelaar van het Nieuwe Noord heeft een representatief en toe te rekenen deel van de kosten betaald, het restant wordt gedekt uit de algemene middelen. Het plan draagt bij aan de reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer.
Actuele ontwikkelingen
Het schetsontwerp van de Wijkermeerstraat is afgerond en er wordt gewerkt aan een voorlopig en definitief ontwerp. Het ontwerp voor de aansluiting N201 is aangepast. Er was onvoldoende ruimte voor de eerst beoogde rotonde-aansluiting. Een wel passende oplossing gaat uit van een T-aansluiting ter hoogte van de Noordmeerstraat en is als voorlopig ontwerp uitgewerkt. Daarbij komt er meer ruimte in het ontwerp voor parkeervoorzieningen en de toevoeging van groen. Er wordt nu gewerkt aan een definitief ontwerp (DO). Door divers noodzakelijk gebleken aanvullend ruimtelijk onderzoek is er een aanzienlijke vertraging in de vaststelling van het bestemmingsplan ontstaan. Die vertraging bedraagt inmiddels circa 1,5 jaar. Naar verwachting vindt vaststelling van het bestemmingsplan in mei 2024 plaats. Dit heeft tot gevolg dat ook de uitvoering van de infrastructuur tenminste met genoemde vertraging naar achteren wordt verschoven en naar nu wordt aangenomen in 2026/2027 plaats vindt.
Kansen en risico’s
Gegeven de blijvend stijgende materiaalprijzen en bouwkosten, en de extra inzet door de gemeente is een risico dat het project niet binnen het geautoriseerde krediet gerealiseerd kan worden. Daarnaast is de noodzaak voor de infrastructurele maatregelen gekoppeld aan de woningbouw in Hoofddorp Noord: de raad zal naar verwachting in mei 2024 een uitspraak doen over het bestemmingsplan. Mocht het verstrekte krediet niet toereikend zijn dan zal er extra krediet moeten worden aangevraagd. De dekking kan niet bij de ontwikkelaars worden verhaald omdat er vaste afspraken zijn gemaakt in de anterieure overeenkomst. Het extra krediet zal dan ten laste gaan van de algemene middelen.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
Tabel 25
Hoofddorp-Noord AM Locatie | Realisatie t/m 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 e.v. | Totaal | Realisatie 2024 | Realisatie % 2024 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 311 | 831 | 1.913 | 1.213 | 1.034 | - | 5.302 | 12 | 1% | 6% |
Bijdrage derden | -500 | -1.250 | -1.250 | - | - | - | -3.000 | - | - | 17% |
Dekking reserve | - | -120 | - | - | - | - | -120 | - | - | - |
Saldo investering | -189 | -539 | 663 | 1.213 | 1.034 | - | 2.182 | 12 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -692 | -956 | 2.235 | -611 | 24 | - | |||
Bijdrage derden | - | 750 | 250 | -1.000 | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | 120 | - | - | - | -120 | - | |||
Saldo bijstelling | - | 178 | -706 | 1.235 | -611 | -96 | - |
Saldo investering | -189 | -361 | -43 | 2.448 | 423 | -96 | 2.182 |