HOV - Westtangent/ Vervangen Oude Haagsebrug

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2019.0057754/ Rv 2020.0000840/ Rv 7735887

Geautoriseerd krediet

€ 3.245.700

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

31-12-2024

Projectomschrijving

De gemeente Haarlemmermeer verbetert samen met Vervoerregio Amsterdam (VRA), Schiphol Commercial B.V. (SCBV), gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland (PNH), de Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn (HOV) Westtangent tussen Amsterdam-Sloterdijk en het busstation Schiphol Noord.

In 2019 hebben partijen gezamenlijk afspraken gemaakt om de voorbereidingsfase te doorlopen op basis van een voorkeursvariant (2019.0057754). Deze voorkeursvariant bestaat op hoofdlijnen uit het vervangen van de Oude Haagsebrug over de Ringvaart en een nieuw te bouwen HOV-viaduct over de A9. Het doel was een verbeterde efficiëntie door rijtijdwinst en kostenbesparing voor de busexploitatie en meer comfort voor de reiziger, met een traject dat korter en minder bochtig is dan het huidige.

In 2022 hebben de partijen vastgesteld dat het project volgens de voorkeursvariant qua kosten en baten uit balans was geraakt en te duur bleek te zijn. Daarom is in het bestuurlijk overleg door de partijen gezamenlijk besloten het project te beperken tot alleen het vervangen van de Oude Haagsebrug over de Ringvaart. De bestaande brug over de Ringvaart was namelijk technisch in slechte staat. Het bestaande viaduct over de A9 (KW 20) blijft dienst doen voor de HOV-Westtangent. Daarbij is het opdrachtgeverschap en de projectleiding overgegaan van gemeente Haarlemmermeer naar Schiphol. De gemeenteraad is met een brief geïnformeerd over deze ontwikkelingen d.d. 21 juni 2022 (X.2022.03852).

Actuele ontwikkelingen

Onder leiding van Schiphol wordt de vervanging van de Oude Haagsebrug uitgevoerd. In april 2023 is door de vijf samenwerkende partijen de Realisatie Overeenkomst (ROK) formeel vastgesteld en ondertekend. Onder leiding van Schiphol en haar aannemer (BAM) vindt de uitvoering op dit moment plaats. De omgeving wordt met nieuwsbrieven en met de projectwebsite (www.oudehaagsebrug.nl) op de hoogte gehouden. Zo is in de Ringvaart een grote hoeveelheid munitie uit de Tweede Wereldoorlog aangetroffen en verwijderd. De oude brug is op 22 januari 2024 afgesloten voor al het verkeer (met name bussen en fietsers), waarna de sloop en verdere nieuwbouw is gestart. Doel is de nieuwe brug zeven maanden later op 22 augustus 2024 weer open te stellen voor verkeer. De werkzaamheden verlopen vooralsnog voorspoedig en volgens planning. Om de hinder voor fietsers en voetgangers te beperken is een tijdelijke pontonbrug aangelegd. Doel is het project in zijn geheel in 2024 af te ronden.

In 2022 is de voorbereidingsfase van de voorkeursvariant onder leiding van ons afgesloten binnen het daarvoor beschikbare voorbereidingskrediet van € 2.483.700. Ten behoeve van de realisatiefase is vanuit het Uitvoeringsprogramma mobiliteit (UPM) 2020-2021 een bijdrage van € 762.000 gereserveerd. Dit dekt onze te leveren financiële bijdrage aan het huidige project en de door ons te maken begeleidingskosten voor de realisatiefase. De voorbereidingsfase en de realisatiefase samen vragen zodoende een krediet van € 3.245.700.

Kansen en risico’s

De bijdrage van gemeente Haarlemmermeer is een procentuele bijdrage aan de investeringskosten van het project. Indien de projectkosten in werkelijkheid hoger uitvallen dan nu in het projectbudget voorzien, moet gemeente Haarlemmermeer (net als de andere partijen) een aanvullende bijdrage beschikbaar stellen. Andersom geldt dat indien budget over blijft dit terugvloeit naar gemeente Haarlemmermeer. Op dit moment verloopt het project voorspoedig en is de verwachting dat het geautoriseerd krediet volstaat.

Gevraagde beslissingen

Geen.

Tabel 21

HOV - Westtangent

Realisatie t/m 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Raming 2028 e.v.

Totaal

Realisatie 2024

Realisatie % 2024

Realisatie % totaal

(bedragen x € 1.000)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

2.475

771

-

-

-

-

3.246

7

1%

76%

Bijdrage derden

-2.423

-

-

-

-

-

-2.423

-

-

100%

Saldo investering

53

771

-

-

-

-

823

7

Bijstellingen

Investering

-

-

-

-

-

-

-

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-

-

-

-

-

-

Saldo investering

53

771

-

-

-

-

823