Ringdijk en Ringvaart
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2017.0011195 / Rv 2017.0025366 /Rv 2018.0030368 / Rv 2018.0070472 / Rv 2021.0002538 / Rv 2022.0000701/ Rv 7735887/ Rv 10164072 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 6.323.000 |
Programma | Ruimtelijke ontwikkelingen |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Jurgen Nobel en Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31-03-2025 |
Projectomschrijving
We hebben de ambitie om van de Ringdijk en de Ringvaart een veilige en aantrekkelijke voordeur van de Haarlemmermeerpolder te maken. Op 18 mei 2017 heeft de gemeenteraad hiertoe unaniem de Visie Ringdijk en Ringvaart (2017.0011195) vastgesteld. Aanleiding voor het opstellen van de visie was een gezamenlijke brief van zeven dorpsraden, waarin zij aandacht vroegen voor een aantal problemen op en rond de Ringdijk.
Eind 2017 is het uitvoeringsprogramma Ringdijk en Ringvaart van start gegaan om de in de visie opgenomen maatregelen uit te voeren. Het uitvoeringsprogramma is een tijdelijke organisatievorm voor een reeks samenhangende werkzaamheden. Zij leiden tot het realiseren van een uniek doel. Het programma liep aanvankelijk tot 2022 en wordt doorgezet tot het eerste kwartaal van 2025, zodat de geplande werkzaamheden kunnen worden afgerond. Tot op heden zijn al op diverse locaties langs de Ringdijk fietsstraten gerealiseerd om de verkeersveiligheid voor de fietsers te verhogen en zijn veel nieuwe steigers gebouwd, rust- en picknickplekken aangelegd en jaagpaden gerealiseerd> Deze voorzieningen dragen bij aan de recreatiemogelijkheden. Op deze wijze werken we samen met direct betrokkenen om de Ringdijk en Ringvaart aantrekkelijker, leefbaarder en (verkeers-) veiliger te maken.
Actuele ontwikkelingen
Momenteel wordt de aanleg van nog drie fietsstraten voorbereid, namelijk in Rijsenhout, Vijfhuizen en Zwanenburg. De verwachting is dat er met de uitvoering van de eerste fietsstraat vanaf het vierde kwartaal van 2024 kan worden gestart en de fietsstraten in 2025 kunnen worden afgerond. De onzekerheid in de planning wordt veroorzaakt door de raakvlakken met bestaande kabels en leidingen, de bereikbaarheid in relatie tot andere projecten die in uitvoering zijn en de mogelijke combinatie van groot onderhoud aan de weg met de aanleg van de fietsstraat. Als er voldoende krediet beschikbaar is, wordt nog een aantal keerlussen met meer groen aangekleed en op mooie zichtlocaties extra banken geplaatst.
Kansen en risico’s
Als de ramingen op basis van het definitief ontwerp van de fietsstraten gereed zijn en de subsidiebedragen zijn vastgesteld, wordt gekeken of er nog krediet beschikbaar is voor andere maatregelen die passen binnen de visie van de Ringvaart en Ringdijk of dat er extra krediet met bijbehorende dekking gezocht moet worden.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
Tabel 26
Ringdijk- en Ringvaart | Realisatie t/m 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 e.v. | Totaal | Realisatie 2024 | Realisatie % 2024 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 5.067 | 1.256 | - | - | - | - | 6.323 | 74 | 6% | 81% |
Bijdrage derden | -1.021 | -409 | - | - | - | - | -1.430 | - | - | 71% |
Saldo investering | 4.047 | 847 | - | - | - | - | 4.893 | 74 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -200 | 200 | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | -200 | 200 | - | - | - | - |
Saldo investering | 4.047 | 647 | 200 | - | - | - | 4.893 |