Sloterbrug
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2012.0037724 / Rv 2012.0070647 / Rv 2014.0000880 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 3.500.000 |
Nog te autoriseren krediet | € 6.376.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31-12-2027 |
Projectomschrijving
De gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam willen de verkeersveiligheid en doorstroming van de Sloterbrug tussen Badhoevedorp en Amsterdam verbeteren. De huidige brug is te smal, wordt als verkeersonveilig ervaren en belemmert de verkeersdoorstroming. Beide gemeenten willen door het vernieuwen van de brug de verkeerssituatie op en in de directe nabijheid van de brug verbeteren. Hierdoor wordt het verkeersveiliger voor met name de fietser en de voetganger en verbetert de doorstroming voor de automobilist en het openbaar vervoer.
De afspraken over de vervanging van de Sloterbrug en daarmee samenhangende verkeers- en openbare ruimte maatregelen, alsmede het vastleggen van afspraken over eigendom, beheer en onderhoud van de nieuwe Sloterbrug zijn vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Sloterbrug van 17 juli 2018 (2018.0044707).
De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer dragen ieder 50% van de projectkosten van het project bij, minus de subsidietoekenning van de VRA, onder voorbehoud van goedkeuring door beide gemeenteraden.
Actuele ontwikkelingen
In januari 2022 zijn de verantwoordelijke wethouders van de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer geïnformeerd dat de raming voor het vervangen van de Sloterbrug door een nieuwe bredere brug intussen ruim boven het beschikbare budget uit komt. Beide wethouders hebben aangegeven dit gat vooralsnog niet te kunnen bekostigen en hebben besloten om de besluitvorming over het vervangen van de brug op te schorten en naar goedkopere alternatieven te kijken. Daarbij is het vergroten van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers nog steeds een uitgangspunt, maar wordt het bevorderen van de doorstroming als uitgangpunt losgelaten. De variantenstudie is uitgegaan van levensduurverlengend onderhoud van de Sloterbrug in combinatie met diverse varianten van een nieuwe smallere brug voor fietsers tot een extra nieuwe smallere brug zodat er een brug per rijrichting komt. Medio 2023 is deze variantenstudie inclusief kostenraming afgerond en in de tweede helft van 2023 besproken met de begeleidingsgroep (de belangrijkste betrokken partijen uit de omgeving van de Sloterbrug). De wethouders hebben een gezamenlijke voorkeursvariant benoemd die past binnen de ambitie veiligheid en de beschikbare middelen. De kostenraming van de voorkeursvariant bedraagt in totaal € 7,1 miljoen. Deze bestaat uit levensduurverlengend onderhoud van de brug, aanpassingen van het wegennet aan de zijde van Badhoevedorp om de verkeersveiligheid te verhogen en reeds gemaakte kosten van € 1,2 miljoen. Aan de begeleidingsgroep is gevraagd om op de varianten te reflecteren. In februari 2024 heeft de begeleidingsgroep het advies aan het projectteam geleverd. Met deze input zullen beide colleges naar verwachting rond de zomer van 2024 een keuze maken en daarna de raad van Haarlemmermeer.
Kansen en risico’s
De bijdrage van de VRA voor het project biedt een goede kans om het project binnen de beschikbare budgetten uit te voeren. Uiteraard moet er in deze tijd rekening worden gehouden met de mogelijkheid dat de aanbestedingsresultaten tegen vallen door krapte op de markt en kostenstijgingen.
Gevraagde beslissingen
Geen.
Tabel 22
Sloterbrug | Realisatie t/m 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 e.v. | Totaal | Realisatie 2024 | Realisatie % 2024 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 1.197 | 240 | 250 | 5.455 | 2.735 | - | 9.876 | 14 | 6% | 12% |
Bijdrage derden | -224 | -94 | -125 | -4.589 | -1.368 | - | -6.400 | - | - | 4% |
Dekking reserve | - | - | - | - | -3.100 | - | -3.100 | - | - | - |
Saldo investering | 973 | 146 | 125 | 866 | -1.733 | - | 376 | 14 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | - | - | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo investering | 973 | 146 | 125 | 866 | -1.733 | - | 376 |