Spoorzicht Noord
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2020.0003280 / Rv 7735887 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 2.500.000 |
Programma | Economische Zaken |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 2025 |
Projectomschrijving
In 2020 is besloten een gedeelte van de openbare ruimte vanuit de curatele aan te kopen en te herstellen. Dit omdat de daar gevestigde bedrijven zonder hun toedoen te kampen hadden met een onafgemaakte openbare ruimte en een niet werkend riool. Deze situatie was maatschappelijk ongewenst en behoefde verbetering. Omdat voorzieningen boven de grond en onder de grond niet compleet waren, is gestart met het eerst werkend krijgen van de voorzieningen zoals de riolering en daarna om het terrein weer te laten voldoen aan de gemeentelijke eisen. De provincie heeft een subsidie toegekend voor dit project.
Actuele ontwikkelingen
In het MPI najaar 2023 is gerapporteerd dat de wegaansluitingen van de bedrijven te laag liggen ten opzichte van de ontsluitingsweg. Dit komt omdat de bedrijven de maatvoering van de niet afgemaakte weg hebben gebruikt voor zowel hun pand als de uitrit. Wanneer wij deze weg nu zonder aanpassingen afmaken conform de gemeentelijke eisen zou deze hoger komen te liggen. Als deze weg niet opnieuw (en dus lager) wordt opgebouwd ontstaat risico op waterschade bij de bedrijven. Het definitief ontwerp wordt binnenkort met de leden van de BIZ Spoorzicht en de eigenaren van de bedrijven op Spoorzicht Noord gedeeld.
Daarnaast zijn we geconfronteerd met illegaal grondgebruik (stukken openbaar voetpad) waarop gehandhaafd moet worden en voor vertraging zorgt in de ontwikkeling van de openbare ruimte.
Al deze processen kennen hun doorlooptijd, we verwachten dat het verhardingsgedeelte in 2024 afgerond kan worden, maar dat de aanpassingen van het voetpad samen met het naastgelegen initiatief in 2025 afgerond kunnen worden.
Kansen en risico’s
Er is een kans om samen met de naast gelegen ontwikkeling aan de Hoofdvaart een mooie looproute te maken vanaf de Calatravabrug De Harp. Het project zal iets langer open blijven zodat het groenontwerp hierover afgestemd en gecombineerd kan worden met de ontwikkelingen op Spoorzicht Noord.
In verband met het oneigenlijk gebruik van openbare ruimte en het handhaven daarop houden wij rekening met vertraging in de oplevering van dit project.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
Tabel 40
Spoorzicht Noord | Realisatie t/m 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 e.v. | Totaal | Realisatie 2024 | Realisatie % 2024 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 437 | 2.063 | - | - | - | - | 2.500 | - | - | 17% |
Bijdrage derden | - | -380 | - | - | - | - | -380 | - | - | - |
Dekking reserve | - | -1.880 | - | - | - | - | -1.880 | - | - | - |
Saldo investering | 437 | -198 | - | - | - | - | 240 | - |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -198 | 198 | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | -198 | 198 | - | - | - | - |
Saldo investering | 437 | -396 | 198 | - | - | - | 240 |