Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM)

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2020.0000840 / Rv 2021.0000843 /Rv 2022.0001024/Rv 10178865/

Geautoriseerd krediet

€ 10.239.000 + € 15.297.000 restantkrediet Deltaplan bereikbaarheid + nieuwe projecten UPM € 1.740.000+
€ 12.000.000 coalitieakkoord Toekomstbestendig groeien 2022-2026 - € 1.771.000 bijdrage aan andere mobiliteitsprojecten.

Nog te autoriseren krediet

€ 8.200.000

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

Nog geen einddatum bekend

Projectomschrijving

Jaarlijks wordt een Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) vastgesteld waarin de maatregelen staan die uitgevoerd worden om de doelen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer (2018.0065348) te bereiken. Met de Mobiliteitsvisie (2018.0065348) is het integrale beleids- en monitoringscyclus op het gebied van mobiliteit vastgesteld. Voor de periode 2024-2027 is de Investeringsagenda Mobiliteit 2024-2027 (7644588) vastgesteld. Met deze nieuwe investeringsagenda geeft de raad de kaders voor de uitvoeringsprogramma’s van de komende jaren. Deze zijn voor de eerste keer verwerkt in het UPM 2024 (10178865). We maken daarbij onderscheid naar vijf thema’s:

  • Wonen

  • Verkeersveiligheid

  • (Fiets)netwerken op orde

  • Duurzame en slimme mobiliteit

  • Vergroten leefbaarheid

De mobiliteitsvisie en de investeringsagenda kennen de volgende ambities:

  • vrijheid van bewegen en vrijheid om een vervoermiddel te kiezen;

  • ruimte voor innovatie voor het ‘nieuwe bewegen’;

  • een efficiënt en flexibel mobiliteitssysteem: klaar voor de toekomst;

  • bestaande knelpunten in het netwerk oplost;

  • mobiliteit met oog voor de leefomgeving;

  • veilig bewegen;

  • evenwichtige ontwikkeling op de juiste plek, met de juiste functies. Elk knooppunt zijn eigen kleur;

  • mobiliteit in Haarlemmermeer een gedeeld belang van gemeente, regio, Rijk en het bedrijfsleven;

  • faciliteren van schone en stille mobiliteit.

De gemeente heeft een uitdagende opgave ten aanzien van verkeer en vervoer. Mobiliteit is van vitaal belang voor het functioneren van Haarlemmermeer. We zijn nu een goed bereikbare gemeente. Of het nu per auto, fiets, openbaar vervoer of een combinatie van vervoerswijzen is, de waardering voor de verbindingen is hoog. Dat is een groot goed wat mede zorgt voor de economische slagkracht van deze gemeente én de aantrekkelijkheid van onze gemeente voor haar inwoners.

De Uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit 2020/2021 (2020.0000840), 2022 (2021.0000843) en 2023 (2022.0000701) zijn op basis van de investeringsagenda vastgesteld en geven aan welke concrete maatregelen we gaan nemen.

Actuele ontwikkelingen

Het UPM 2024 is in december 2023 vastgesteld. De verschuivingen die daarin zijn voorgesteld worden met de Voorjaarsrapportage 2024 financieel verwerkt.

Fietsbrug Abbenes

In de periode 2026 tot 2031 gaat Rijkswaterstaat een viertal kunstwerken vervangen in de A44. Eén van deze kunstwerken vormt ook de verbindingsbrug over de Hoofdvaart (West- en Oostzijde), waar ook het fietsverkeer gebruik van maakt. De werkzaamheden gaan circa een jaar duren (juni 2025 – mei 2026). Gedurende deze periode is de Oost-West fietsverbinding niet bruikbaar. Daarom willen wij een nieuwe fietsverbinding aanleggen. Hiervoor gaan wij een oude havenbrug aanschaffen en ombouwen tot nieuwe fietsbrug. Deze circulaire brug kan in deze nieuwe functie nog minimaal 50 jaar dienstdoen. Bij de projecten Aalsmeerderweg/Beachavanue en HOV Bosrand/Fokkerweg is sprake geweest van een onderschrijding van in totaal € 99.900. Wij stellen voor om de resterende kredieten van deze projecten in te zetten voor het aankopen van een fietsbrug te Abbenes over de Hoofdvaart. Op de bestaande brug maken fietsers gebruik van de rijbaan om de Hoofdvaart te kruisen. Deze brug zal door de werkzaamheden aan de A44 komen te vervallen. In de scope van de werkzaamheden van de A44 zit geen nieuwe fietsverbinding. Voor de veiligheid van de fietser is echter een aparte fietsbrug gewenst.

Subsidies Vervoerregio Amsterdam.
Voor de volgende projecten hebben wij subsidie ontvangen van de vervoerregio Amsterdam (VRA):

  • Beleidsmatige aanpassingen Haarlemmerstraatweg (€ 122.500)

  • Kleine Verkeersveiligheidsmaatregelen (€ 140.000)

  • Verkeersveiligheidsmaatregelen Kruispunt Altenburg/Assumburg/Sonderholm (€ 37.400)

  • Einsteinlaan e.o. 30 km maatregelen (€ 23.600)

Wij stellen voor om deze kredieten te verhogen met de genoemde bedragen.

Weg om de Zuid (Opwaardering Nieuwe Bennebroekerweg)

Op 25 mei 2020 hebben Provinciale Staten van Noord-Holland besloten om niet langer in te zetten op de hele scope van het project Duinpolderweg, maar alleen op de opwaardering van de (Nieuwe) Bennebroekerweg tussen de A4 en de N205. Begin 2022 heeft ons college, gedeputeerde staten van de provincie Noord-Holland en het dagelijks bestuur van de VRA ingestemd met de uitwerking en optimalisatie van het voorkeursalternatief voor de opwaardering van de Nieuwe Bennebroekerweg. Vanaf februari 2022 is gestart met de voorbereidingen voor de planuitwerkingsfase. Wij zijn voor dit project bevoegd gezag. Sinds 9 december 2022 hebben we een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met de VRA en provincie Noord-Holland voor de planuitwerkingsfase.

In november 2023 hebben we de raad geïnformeerd in een informatieve bijeenkomst over de stand van zaken, het proces (in de vorm van bouwblokken) van het bepalen van de uitgangspunten van het ontwerp en wat de vervolgstappen zijn. We hebben de raad in diezelfde bijeenkomst ook geïnformeerd over het extra onderzoek dat wordt uitgevoerd om te zien of we het spoorviaduct toch kunnen behouden in het kader van duurzaamheid (halverwege de looptijd) en om te zorgen dat we de financiële middelen zo optimaal mogelijk benutten. Vanwege dit onderzoek vindt besluitvorming in het tweede kwartaal van 2024 plaats. Voor de dekking van het project is in het afgelopen jaar circa € 38 miljoen toegekend vanuit de Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO-MIRT). Deze bedragen komen bovenop de reeds beschikbare dekking van de VRA, provincie Noord-Holland en gemeente Haarlemmermeer. Voor het geoptimaliseerde voorkeursalternatief wordt een nieuwe standaard systematiek voor kostenraming (SSK) raming gemaakt. De vorige SSK raming had het prijspeil van 1 juli 2021.

Nieuwe opgaven zijn:

Thema Verkeersveiligheid

  • Knelpunten aanpak verkeersveiligheid
    Thema netwerken op orde

  • Fietsparkeren Station Halfweg – Zwanenburg

  • Verbetering fietsroute Oude Notweg – Vinkebrug – Batterijweg

  • De Haak Kamerling Onneslaan en Robert Kochstraat

  • HOV Noordwijk – Schiphol in Lisserbroek

  • Toegankelijke bushaltes

  • Kruisweg – Korte termijn maatregelen waaronder VRI en kruispuntoptimalisaties

  • Kruisweg – Koude aansluiting Aalsmeerderweg/Kruisweg

  • OV Verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (OVAH)

Verkeersstructuurplannen Nieuw-Vennep en Hoofddorp

Door de vele inspraakreacties op de concept verkeersstructuurplannen (vsp’s) voor Nieuw-Vennep en Hoofddorp en het daarmee samenhangende langere besluitvormingsproces is het niet gelukt om in 2023 alvast wat kleinere maatregelen te nemen die bijdragen aan de doelen van de vsp’s. In 2024 willen we dit alsnog doen. Hiervoor wordt respectievelijk een bedrag van € 100.000 en € 70.000 doorgezet naar 2024.

Aanpassen kruising N201/Spieringweg (Wickevoort)

De aanpassing van dit kruispunt is uitgesteld als gevolg van de werkzaamheden aan de Cruquiusbrug. Gelijktijdig uitvoeren van de werkzaamheden zou de bereikbaarheid van het gebied in gevaar brengen.

Beleidsmatige aanpassingen/werk met werk 30 km

Vanuit het UPM zijn kredieten beschikbaar gesteld voor verkeersmaatregelen die worden uitgevoerd in combinatie met vervangingsprojecten van de verhardingen. Het gaat om het aanpassen van de infrastructuur in verband met de verkeersveiligheid, het inrichten van wegen als 30 km per uur zone en de aanleg van drempels. De kredieten zijn ingedeeld in jaarschijven. Met de najaarsrapportage zijn er bedragen voor deze doelen doorgeschoven naar volgende jaren. In 2024 zullen deze ingezet worden voor een groot aantal maatregelen die zijn uitgewerkt in het UPM 2024.

Relatie projecten BO-MIRT bereikbaarheid centrum

Het project Verkenning fietspad Hoofddorp centrum via Lincolnpark naar PARK21 is van naam gewijzigd naar fietspad Graan voor Visch en het project HOV Noordwijk – Schiphol tussen Lisserbroek en Hoofddorp is van naam gewijzigd naar HOV Haarlemmermeer Zuidwest. Beide projecten maken onderdeel uit van het pakket aan maatregelen uit het BO-MIRT voor de bereikbaarheid van centrum Hoofddorp.

Kansen en risico’s

Er lopen veel gebiedsontwikkelingen binnen de gemeente. Bij deze ontwikkelingen is de ontsluiting van groot belang. Hier is aandacht voor. Al deze ontwikkelingen samen geven ook een druk op het bestaande gebied, echter in het bestaande gebied is niet altijd draagvlak en begrip voor de benodigde maatregelen en tijdelijke overlast.

De grote hoeveelheid projecten zorgt er ook voor dat de schaarse beschikbare capaciteit bij ons en onze partners moet worden verdeeld. Er is niet altijd voldoende capaciteit beschikbaar.

Wanneer projecten vertragen worden de beschikbare bedragen doorgeschoven naar volgende jaren of geherprioriteerd. Wanneer dit gebeurt zien we echter ook dat de kosten toenemen, waar niet altijd rekening mee is gehouden. Als de extra kosten niet gedekt zijn dan moeten er keuzes binnen een project gemaakt worden of er moet extra krediet aangevraagd worden.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met het gebruiken van de restantkredieten van de Aalsmeerderweg - Beachavenue en HOV Bosrand-Fokkerweg ten behoeve van een aankoop fietsbrug te Abbenes.

  2. Het krediet van Beleidsmatige aanpassingen bestaande infra te verhogen met de bijdrage van de VRA voor de Haarlemmerstraatweg van € 122.500.

  3. Het krediet van de Knelpuntenaanpak Verkeersveiligheid te verhogen met de bijdragen van de VRA voor kleine verkeersveiligheidsmaatregelen (€ 140.000), Verkeersveiligheidsmaatregelen Kruispunt Altenburg/Assumburg/Sonderholm (€ 37.400) en Einsteinlaan en omgeving 30km maatregelen (€ 23.600).

Tabel 23

Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM)

Realisatie t/m 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Raming 2028 e.v.

Totaal

Realisatie 2024

Realisatie % 2024

Realisatie % totaal

(bedragen x € 1.000)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

10.989

17.076

11.205

6.235

-

-

45.505

446

3%

25%

Bijdrage derden

-1.907

-1.289

-

-

-

-

-3.196

-

-

60%

Dekking reserve

-

-10.066

-3.825

-

-

-

-13.891

-

-

-

Saldo investering

9.082

5.722

7.380

6.235

-

-

28.419

446

Bijstellingen

Investering

-

-3.082

-175

1.197

-

-

-2.059

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

82

-

-

-

-

82

Saldo bijstelling

-

-2.999

-175

1.197

-

-

-1.977

Saldo investering

9.082

2.722

7.205

7.432

-

-

26.442